Pakkauksissa hämääviä merkkejä - luota alkuperäisiin
Elintarvikepakkauksissa vilisee enenevissä määrin merkkejä, jotka kertovat milloin mistäkin. Kuluttajan kannattaa luottaa vakiintuneisiin alkuperämerkkeihin.
Ruokapakkauksissa vilisee kaiken maailman pyörylöitä, jotka kertovat milloin mistäkin. Kuluttajaliitto arvioi, että harva kuluttaja hallitsee vakiintuneimpiakaan merkkejä. Kuva: Jaana KankaanpääMTK:n Ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi pelkää, että elintarvikepakkausten merkkiviidakko johtaa kuluttajia harhaan.
Pakkauksissa vilahtelee yritysten suunnittelemia vihreitä pyörylöitä, joissa kerrotaan vaikkapa, että tuote sopii kasvissyöjille.
”Merkit ja tekstit ovat niin pienellä präntillä, ettei niitä näe.”
Syväniemen mukaan räikeä esimerkki suoranaisesta harhaanjohtamisesta on Hesburgerin sinivalkoinen 100 % kotimaista naudanlihaa -merkki, joka kaikessa hiljaisuudessa muutettiin muotoon 100% naudanlihaa. Sämpylöiden väliin oli ilmestynyt ulkomaista lihaa, mutta mielikuvaa kotimaisesta pidettiin yllä.
Syväniemi on huomannut, että erilaisia merkkejä tulee koko ajan lisää.
”Se on surullista, koska ihmiset ovat nyt jo pihalla ruokamerkintöjen suhteen.”
Syväniemen mielestä pitäisi tyytyä vahvistamaan olemassa olevia merkkejä, jotka kuluttajat pystyvät ymmärtämään.
Sellaisia ovat muun muassa raaka-aineiden kotimaisuudesta kertovat Hyvää Suomesta ja Sirkkalehti.
"Merkkien taustat tunnetaan huonosti"
Elintarvikeasiantuntija Annikka Marniemi Kuluttajaliitosta arvelee, että moni tuntee merkkien taustat huonosti.
”Niiden hyödyntäminen perustuu enemmän mielikuviin kuin faktoihin. Tällöin myös harhaan johtumisen vaara kasvaa, kun luullaan jotain, mutta ei tarkisteta todellisuutta.”
Marniemi ei halua laittaa merkkejä tärkeysjärjestykseen. Kukin seuraa merkkejä kiinnostuksensa mukaan.
Kaupoilla on omat merkkinsä helpottamassa, tai hämmentämässä, ostosten tekoa. Esimerkiksi S-ryhmän Kotimaista-merkin alla myydään tuotteita, jotka täyttävät Hyvää Suomesta -merkin vaatimukset.
Keskolla puolestaan on Tuottajalle kiitos -kampanja, jossa tietyistä Pirkka-lihatuotteista maksetaan ekstraa tuottajille. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja taas painottaa suomalaisen työn merkitystä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

