Suomalainen ruoka myy Kiinan nettikaupoissa
Asiantuntija kannustaa suomalaisia yrityksiä ottamaan riskejä.”Nyt on oikea aika lähteä Kiinan elintarvikemarkkinoille”, kannustaa kansainvälisiin elintarvikemarkkinoihin erikoistunut Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkija Xing Liu.
Erityisesti luomuelintarvikkeille sekä erityisryhmille suunnatuille tuotteille on maassa kysyntää. Tämä on jo synnyttänyt erikoisen ilmiön: Suomessa asuvat kiinalaiset lähettävät ruokakaupasta ostamiaan tuotteita Kiinaan postitse. Esimerkiksi opiskelijat tienaavat näin taskurahoja.
Kaupanteossa käytetään Wechat-mobiilipalvelua. Wechatissa myyjät voivat pienillä erillä testata erilaisten tuotteiden menekkiä.
”Näissä palveluissa levitetty propaganda Suomen ruuan puhtaudesta on tehokas keino vaikuttaa”, Liu toteaa.
Hän puhuu mielellään elefanteista, suurista yrityksistä. ”Nyt on uskallettava ottaa riskejä."
”Jos odotatte, että elefantit ovat valmiita, Suomen kaltaisella pienellä maalla ei ole mahdollisuuksia."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


