Valio tippui ykkössijalta, Elovena ampaisi ohi Suomen vastuullisimpana brändinä – kaupoista kärkeen nousi S-ryhmä
Elovena nousi ensimmäistä kertaa ykkössijalle, jota on kahdeksan vuoden ajan pitänyt Valio.
Raision Elovena-brändi on keskittynyt terveelliseen ja kasvipohjaiseen syömiseen. Kuva: Sanne KatainenSuomen vastuullisimpien brändien kärjessä on kaksi ruokabrändiä, Elovena ja Valio, ja kolmantena S-ryhmä, jolla on päivittäistavarakaupan lisäksi myös hotelli- ja pankkitoimintaa. Näiden jälkeen neljänneksi nousi Fiskars aiemmalta sijalta 11. ja VR oli viides.
Kymmenen kärkijoukossa ovat myös S-ryhmän Kotimaista-tuotesarja, Myllyn Paras ja Fazer. Yhdeksäntenä tulee S-ryhmän Prisma ja sen jälkeen useita K-ryhmän brändejä: K-Market, Kesko, K-Supermarket ja K-Citymarket.
Vaikka S-ryhmä on vastuullisuusmielikuvissa kolmantena, S-Market on vasta sijalla 18. Sen edelle ovat kirineet Paulig ja Oululainen. Saarioinen on sijalla 19 ja Oatly 20.
Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain vuodesta 2013. Kyselytutkimuksessa 9 100 suomalaiskuluttajaa on arvioinut Suomen 214 suurinta tuotemerkkiä 17 kestävän kehityksen tavoitteen perusteella.
Lue myös:
Missä on kauppojen vastuuntunto?
Edit. Otsikkoa muutettu 24.3.22. klo 11.18.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
