Lidl uudistaa punalappunsa ruokatuotteiden osalta
Lidl aikoo laittaa tuotteet alennukseen poikkeuksellisen aikaisin, kuivatuotteiden osalta punalappu saattaa tulla tuotteen kylkeen jo kuukautta ennen viimeistä myyntipäivääLidl kertoo tiedotteessa, että lokakuun alusta punalaputettujen tuotteiden alennus on ensin 20 prosenttia, ja viimeisenä myyntipäivänä osa tuotteista saa jopa 50 prosentin alennuksen. Tuote on jo aamusta alkaen 50 prosentin alennuksessa, eikä esimerkiksi myymälän viimeisien aukiolotuntien aikana. Aiemmin käytettyä 30 prosentin alennusta käytetään jatkossa vain käyttötavaroissa.
Lidlillä tuotteet saavat kylkeensä punalapun jo hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää, jotta asiakkaalla on todellista aikaa käyttää tuotetta.
”Haluamme laittaa tuotteen jo hyvissä ajoin alennukseen, jotta se on asiakkaalle houkutteleva eikä ruokahävikki vain siirry ruokakaupasta kotiin. Punalaputetut tuotteet ovatkin suosittuja laajasti asiakkaidemme keskuudessa. Näin ei aina ole ollut, vaan tuotteiden ostoon on saattanut liittyä häpeää ja ajatusta ”huonommasta” tuotteesta. Alennettu tuote on kuitenkin vielä laadullisesti täysin priimaa, ja niiden ostamisesta on tullut onneksi arkipäivää, kertoo Lidlin myynnin osastopäällikkö Tuukka Turunen.
Lidl kertoo torjuvansa ruokahävikkiä monin eri keinoin. Hävikkiä yritetään vähentää optimoimalla tilausmäärät mahdollisimman oikein. Myös tuotteiden nopea kierto vähentää hävikkiä. Lidlissä on käytössä parhaat päivänsä nähneet kasviksille ja paistopistetuotteille ns. hukka-ale, jossa tuotteita myydään halvempaan hintaan. Lidl lanseerasi hukka-alen vuonna 2019. Myymättä jäänyttä ruokaa lahjoitetaan ruoka-apuun sekä eläinrehuksi. Loppuja hyödynnetään energian tuotannossa.
”Hukka-alen kautta estimme yhdessä asiakkaidemme kanssa yli 10 miljoonaa kiloa ruokaa joutumasta hävikkiin viime tilikaudella”, Turunen kertoo.
Lidl kannustaa ruokahävikin torjuntaan myös omalla pakkausmerkinnällään. Pohjolan Meijerin tuotteissa on pakkausmerkintä ”Parasta ennen – kenties kelvollista kauemmin”.
”Parasta ennen -päiväyksen jälkeen tuote voi monesti olla vielä täysin syömäkelpoista, etenkin, jos sitä ei ole avattu. Pakkausmerkinnällä haluamme kannustaa kuluttajia tutkimaan ja haistamaan tuotetta ennen roskiin heittämistä ja näin ollen pienentää kotitalouksien ruokahävikkiä. Joillain tuotteilla on parasta ennen -päiväyksen sijaan viimeinen käyttöpäivä, jonka jälkeen tuotetta ei enää saa käyttää”, Turunen ohjeistaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







