Ruoka

Lapset Oatlyn mainoksen kohderyhmänä – mainonnan eettinen neuvosto on antanut huomautuksen lapsiin kohdistuvasta Aktian mainonnasta tänä vuonna

Lapsiin kohdistuva mainonta on ruoka-alalla lisääntynyt, Pro Agrian puheenjohtaja katsoo.
Kuvakaappaus mainoksesta / Kuvitus: Juho Leskinen
Oatlyn mielestä sen kampanja ei kohdistu lapsiin.

Ruotsalainen kaurajuomavalmistaja Oatlyn on useissa sosiaalisen median viesteissä katsottu kohdistaneen maitoa koskevan mainoksensa lapsille.

Päättely perustuu Oatlyn Helsingin Sanomien (HS 26.10) etusivulla julkaiseman mainoksen tekstiin: ”Lähetämme kirjasen noin 250 000 suomalaiseen kotitalouteen, joissa on 6–12-vuotiaita lapsia. Lähetämme sen juuri tälle ikäryhmälle, koska ajatukset maidosta juurrutetaan mieliin jo varhain.”

Esimerkiksi Pro Agria Keskusten liiton toimitusjohtaja Harri Mäkivuokko kirjoitti Twitteriin, että lapsiin kohdistuva vaikuttaminen on ruoka-alalla lisääntynyt.

Asiasta ei ole toistaiseksi tullut valitusta mainonnan eettiseen neuvostoon, joka toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä, neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta kertoo.

Neuvosto on antanut tänä vuonna huomautuksen Aktian mainoksesta, jossa oli kuva lapsesta ja kysyttiin, "tuleeko nyt maailmanloppu". Neuvoston mukaan mainos voi herättää lapsessa ylimääräistä huolta. Vaikka mainoksen tarkoitus oli, ettei huolta syntyisi, siitä kerrottiin vasta mainoksen tekstissä, jota lapsi ei välttämättä lue.

Oatly pyrkii korjaamaan käsitystä maitomyytit-kampanjansa kohderyhmästä. Yhtiön Suomen myyntijohtaja Niina Kahra sanoo, että kampanjalla tavoitellaan lasten vanhempia, eikä 6–12-vuotiaita lapsia, joiden kotitalouksiin kirjanen on lähetty, Kauppalehti kertoo.

Oatly haluaisi myös Talouselämän korjaavan aiemmasta jutustaan lauseen, jossa kerrottiin, että ”Oatlyn lapsille suunnatussa kirjassa on 20 myytiksi väitettyä väitettä maidosta”. Lehden ei ole tarvinnut juttua korjata.

Kahran mukaan hänen pitää käydä keskustelu mainoksen tekstistä sen laatineen copywriterin kanssa.

Lue lisää:

MT: Ruotsalainen Oatly kritisoi suomalaisten maidonjuontia laajassa kaurajuomakampanjassa – maidon mustamaalaaminen ihmetyttää somessa

MT: Ravitsemustieteilijä pöyristyi Oatlyn Maitomyytit-kampanjasta: "Älytöntä hyökätä yhtä ruoka-ainetta vastaan!"

Maitoa arvostelevan Oatlyn kauramäski käytetään sikojen rehuksi – MTV:n Uutisaamussa ihmeteltiin myös, miksi kauran ravinteita ei saada siirretyksi kaurajuomaan

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ville Haapasalo yllätti itsensäkin: täysin ummikosta tuli vuodessa hatsapuri-leipuri – "Niin huima vauhti, että välillä pelottaa!"

Korona-aikana globaali viininkulutus laski alimmalle tasolleen liki 20 vuoteen

Ruokakaupan uusi tulokas herättää kiinnostusta tavarantoimittajissa – "Olemme tietenkin pelkkänä korvana tässä asiassa"

Suomalaiselle ruualle on tulossa uusi suuri ostaja Norjasta: "Tavoitteenamme on tulla yhdeksi ruokakaupan neljästä merkittävästä toimijasta"