S-marketissa kasviproteiinit lymyävät pekonit-kyltin alla – tuotesijoittelu hämmentää osaa kuluttajista, S-ryhmä lupaa parantaa kasvistuotteiden erottuvuutta
S-ryhmän mukaan kasviproteiinien käyttäjistä valtaosa on sekasyöjiä, jotka ostavat välillä lihapohjaisia tuotteita ja välillä kasvipohjaisia tuotteita.Helsingin Vallilan S-marketissa saa käyskennellä hyvän tovin etsiessään kasviproteiineja. Nyhtökaurat, härkikset, mifut ja tofut on sijoitettu kylmäkaappiin pekonit-kyltin alle.
Muissa S-ketjun kaupoissa ne saattavat löytyä nakkihyllystä tai muualta lihatuotteiden joukosta. Sijoittelu voi hämmentää kasviproteiineja etsivää kuluttajaa.
Esimerkiksi kilpailevan K-ketjun kaupoissa kasvissyöjille ja vegaaneille sopivat tuotteet ovat usein omissa hyllyissään näkyvästi kyltitettyinä, jolloin niiden sijaintia ei tarvitse arvuutella.
SOK:n päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa avaa tuotesijoittelun logiikkaa.
"Meillä S-ryhmässä esillepanojen ohjaavana periaatteena on se, että saman käyttötarkoituksen tuotteet löytyvät samasta paikasta. Näin kuluttajat löytävät erityyppiset saman käyttötarkoituksen vaihtoehdot samasta paikasta ja pystyvät tekemään valintansa näiden väliltä."
Oksan mukaan kasviproteiinien käyttäjistä valtaosa on sekasyöjiä, jotka ostavat välillä lihapohjaisia tuotteita ja välillä kasvipohjaisia tuotteita.
"Meillä on vielä parannettavaa siinä, miten kasvipohjaiset tuotteet erottuvat paremmin ja löytyvät helpommin. Kehitämme ja testaamme erilaisia ratkaisuja tähän", Oksa lupaa.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

