Vahvat oluet tulivat kauppoihin – näin oluen myynti todellisuudessa muuttui
Oluen, siiderin ja lonkeroiden myynti laski kesällä lakiuudistuksesta huolimatta.Vahvemmat, enintään 8-prosenttiset oluet saapuivat kauppoihin kesällä alkoholilain muutoksen myötä.
Uudistuksella ei näyttäisi olleen muutosta oluen kokonaismyyntiin. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan oluen myynti laski heinä–syyskuussa edellisvuoteen verrattuna 0,6 prosenttia 82,7 miljoonaan litraan.
Tilasto ei sisällä liiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Laskua tapahtui myös siiderin ja lonkeron myynnissä. Siideriä myytiin 4,4 miljoonaa litraa (laskua 5,7 prosenttia) ja lonkeroita ja muita mietoja alkoholijuomasekoituksia 16,6 miljoonaa litraa (laskua 7,2 prosenttia).
Virvoitusjuoma- ja kivennäisvesimyynnissä tapahtui taas kasvua. Virvoitusjuomia myytiin 82,6 miljoonaa litraa (kasvua 5,9 prosenttia) ja kivennäisvesiä 32,7 miljoonaa litraa (kasvua 9,2 prosenttia).
”Lämpimät säät kasvattavat yleensä alkoholittomien juomien myyntiä ja tänä vuonna kesäisen lämpimät säät jatkuivat pitkälle syksyyn. Tämä näkyy nyt vesien ja virvoitusjuomien myynnin kasvuna”, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tuore toimitusjohtaja Lasse Pipinen kertoo tiedotteessa.
Panimojuomia myytiin heinä–syyskuussa yhteensä 219 miljoonaa litraa kasvun ollessa 2,5 prosenttia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









