Kanaruokia syödään enemmän kuin koskaan ennen – tämä selittää kanabuumia
Varsinkin valmiiksi maustetut kanatuotteet kiinnostavat suomalaisia.Kanaravintolat ja premium kana-annokset ovat kovassa nosteessa myös Suomessa. Kanan suosioon linkittyy osaltaan toinen kuuma ruokailmiö, grocerant, jolla tarkoitetaan ravintolatasoisten ruokien myyntiä ruokakaupoissa. Kiinnostus kanaan on ainoastaan noussut vuosien aikana.
Siipikarjan lihaa syötiin viime vuonna Suomessa noin 28,3 kilogrammaa henkilöä kohden. Määrä on vuodesta 2000 yli kaksinkertaistunut ja vuonna 2020 kanakastike nousi suosituimmaksi kotiruoaksi. (Kantar, 2022).
HKScanin Suomen tutkimus- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Järvinen kertoi tiedotustilaisuudessa, että kanatuotteiden suosio kasvaa monella tuotealueella.
”Leikkeleissä se on ollut jo pitkään kasvavin formaatti. Makkarapuolellakin se nousee: aiemmin kana oli vähän halventava raaka-aine, mutta nyt haluttu. Valmisruoissa kana on myös suosituin komponentti ja raakapuolella suikaleet kasvavat entisestään helpottaen kiireistä arkea. Grillauksessa kana on saanut myös vahvan suosion”, Järvinen sanoo.
Järvinen kertoo, että kanan suosiota selittää muun muassa hyvä hinta-laatusuhde ja herkullinen maku.
”Se on edullista suhteessa moneen muuhun ruokaan, maultaan erinomaista, ravitsevaa ja pakkauskokoja on paljon”, Järvinen totesi.
Suomalaiset suosivat erityisesti valmiiksi marinoituja raakakanatuotteita.
”Marinoidut tuotteet ovat ehdottomasti myydyimpiä. Se on vahvimmin laajentunut alue, jolle on tullut paljon uusia makuvariantteja. Noin 80 prosenttia myydystä kanasta on marinoitua ja 20 prosenttia maustamatonta”, Järvinen kertoo.
HK on nyt iskenyt yhä vahvemmin maustetun kanan kategoriaan uudella Kariniemen Wingfest-tuotesarjallaan, joka on kehitetty yhdessä kanaravintola Pretty Boy Wingeryn kanssa. Tuotepakkauksista löytyy samaa kastiketta, jota ravintoloissa käytetään lihan jälkimaustamiseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






