Sekaruokavalio on palannut suomalaisten lautasille: ”Lihan välttäminen on laantunut”
Hinta vaikuttaa nyt suuresti siihen, mitä ostoskoriin valitaan. Tämä on näkynyt hyvinvointiajattelun ja kasvisruokavalion suosion laskussa.Suomalaiset ovat palanneet tänä vuonna perinteisen ja helpon arkiruoan äärelle, ilmenee S-ryhmän asiakastutkimuksesta. Datan perusteella sekaruokavalion noudattaminen on nyt nousussa. Sekaruokavalioon kuuluvat olennaisena osana kasvikset, joiden väheneminen ostoskoreissa on saatu käännettyä.
Ruoan hinnan kohoaminen on näkynyt erityisesti tuoreen kalan ja kalavalmisteiden heikentymisenä sekä edullisempien lihojen, kuten jauhelihan ja broilerinlihan myynnin kasvuna.
S-ryhmän mukaan lihan välttäminen trendinä on laantunut samalla kun vegaanituotteiden kasvu on pysähtynyt. Kasvisproteiinivalmisteiden myynti on ollut laskussa pandemiavuosista.
”Hyvä uutinen on, että suomalaiset haluavat edelleen lisätä kasvipohjaisuutta ruokavaliossaan, mutta kyllä tällä hetkellä liha on osa suomalaisten ruokalautasta ja voimme puhua perinteisen sekaruoan paluusta”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo.
Ostoskoreihin valitaan nyt edullisempia vaihtoehtoja, kuten kaupan omien merkkien tuotteita sekä pienempiä pakkauskokoja. S-ryhmän mukaan lähes 80 prosenttia asiakkaista tarkistaa aina hinnan tuotteen ennen sen lisäämistä ostoskoriin.
Samaan aikaan yksilöllisyys ruokakaupoilla korostuu. Lähes puolet suomalaisista odottaa, että heidät otetaan yksilöinä huomioon ja heidän tarpeensa huomioidaan kauppojen tarjonnassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






