Alkon myynti sen kun laskee – glögikauden alku näkyi tilastoissa
Alkon lokakuun litramyynti laski 5,2 prosenttia viime vuoden lokakuuhun verrattuna.Alko on julkaissut viime lokakuun myyntilukujaan. Kokonaislitramyynti oli 37 000 litraa ja laski 5,2 prosenttia verrattuna vuoden 2022 lokakuuhun.
Viinien myynti laski 5,1 prosenttia, väkevien 4,6 prosenttia, panimotuotteiden 7,8 prosenttia sekä alkoholittomien juomien 11 prosenttia.
Viinien puolella eniten laskua oli kuohuviineissä (10,7 prosenttia), kun taas punaviinien myynti laski 5,4 prosenttia, valkoviinien 4,2 prosenttia ja roseeviinien 2,9 prosenttia.
Panimotuotteissa eniten laskua oli siidereissä (15,4 prosenttia). Olutta myytiin 363 000 litraa, joten laskua oli 6,8 prosenttia viime vuoden lokakuuhun verrattuna.
Nousua oli ainoastaan mietojen viinien kategoriassa, ja tarkemmin glögeissä. Niitä myyttiin 35 000 litraa ja nousua oli viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 24,6 prosenttia.
Alko avasi myös tämän hetken trendejä. Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkunan mukaan punaviineissä suomalaiset etsivät nyt kevyempiä vaihtoehtoja.
”Siinä missä punaviineihin haluttiin ennen paljon alkoholia, täyteläisyyttä ja muhkean tammista makua, saavat viinit nyt olla kevyempiä ja maistua rypäleiden omilta aromeilta”, Vilkuna kertoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







