Atria aloittaa seuraavan vuosineljänneksen uudella punalogolla – pakkauksissa korostuvat kotimaisuus ja tilajäljitettävyys - Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Talous

Atria aloittaa seuraavan vuosineljänneksen uudella punalogolla – pakkauksissa korostuvat kotimaisuus ja tilajäljitettävyys

"Kuluttajat kokivat vanhan kulmikkaan logon aggressiiviseksi. Uudessa on pyöreämmät muodot. Yhtiön pitkän historiankin ruokaosaamisessa halusimme mukaan."
atria Suomi
Perjantain tulosjulkistaja Atria ottaa elokuun alussa käyttöön uudet pakkaukset tuunatulla logolla.

Perjantaina aamulla toisen vuosineljänneksensä julkistava lihatalo Atria starttaa seuraavalle vuosineljänneksellä uudistetulla logolla. Atrian tuttu punainen brändiväri säilyy hieman vielä syvennettynä, mutta muuten logon kulmia on pyöristetty. Lihatalon merkki on saanut muotokieleltään pehmeämmät muodot.

Tänään torstaina huhti–kesäkuun tuloksensa julkistanut kilpailija HKScan kertoi kotimaisuuden ja kotimaisen lihan arvostuksen kasvaneen pandemian aikana, kun kuluttajien kysyntä on siirtynyt vähittäiskauppaan.

Kotimaisuus ja tilajäljitettävyys painottuvat myös Atrian brändiuudistuksessa:

"Kotimaisuus on globaali trendi ja turvallisuushakuisuus on korostunut (korona-)pandemian aikana", perustelee Atrian uutta logoa ja uudistusta brändijohtaja Nanna Järvinen.

117 vuotta täyttävä Atria uudistaa brändilogonsa lisäksi pakkaukset Suomen-markkinoilla. Uudistus tulee pakkauksiin elokuusta 2020 lähtien.

Vanha logo ennätti värittää Atrian pakkauksia 29 vuotta. Siinä ajassa ruokakulttuuri ja kulutustottumukset ennättävät muuttua.

Atria kertoi logonsa uudistuksestaan jo kesäkuun alussa. Tilan nimi on ollut Atrian pakkauksissa Suomessa aiemminkin esillä. Jatkossa tilan nimi tule esille vielä näyttävämmin pakkauksen tilakentässä.

Suomen lipulla Atria korostaa tuotteidensa suomalaisuutta. Lipun paikka on uusissa pakkauksissa "Aina suomalaista lihaa " -sloganin vieressä.

Tunnettu väri on sama entinen punainen. Vihreällä tekstillä logon alla yhtiö haluaa Järvisen mukaan tuoda esille pitkän, vuodesta 1903 jatkuneen historian ruuantuotannon osaamisessa. Kuluttajapakkauksissa yhtiö haluaa erottua hyllystä kirkkailla väreillä: punainen, keltainen ja vihreä.

Mustista pakkauksista Atria luopui jo vuonna 2019, kun muovien kierrätyksessä optiset lukijat eivät tunnistaneet mustaa.

Atria on tutkituttanut kuluttajien asenteita ja näkemystä Atrian logosta ja brändistä TNS Kantarilla. Kuluttajat kokivat vanhan kulmikkaan logon aggressiiviseksi. Uudessa logossa on pyöreämmät muodot ja Nanna Järvisen sanoin "lämminhenkisyyttä ja helposti lähestyttävyyttä".

"Kuluttajatutkimuksessa kuluttajat sanoivat uuden logon olevan positiivisesti perinteinen."

Vuoden 2018 uusintamittauksessa kävi ilmi, että brändin suunta on oikea, mutta pakkausten ulkoasu ja logo eivät tue tavoitetta. Niihin liittyvät mielikuvat sijoittuivat asennekartalla bränditavoitteen kannalta eri alueelle.

Atria käytti brändiuudistuksessaan kilpailutuksen tuloksena brittiläistä BrandMe-designtoimistoa.

Lue lisää: Atrian logo menee uusiksi – brittiläisen toimiston kanssa tehty uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien

Lue lisää

Kotiruuan suosio paikkasi Atrian ja HKScanin toista vuosineljännestä

Hajautus kannattaa lihan jalostuksessa

Atrian liikevaihto pysyi vakaana, liikevoittoa 4,1 miljoonaa euroa – toinen vuosineljännes sujui kuin yhtä jalkaa kilpailija HKScanin kanssa

Atrian logo menee uusiksi – brittiläisen toimiston kanssa tehty uudistus alkaa näkyä kuluttajille elokuusta lähtien