Dacian uutuudet napsivat muilta asiakkaita
ESPANJA (MT)
Dacia napsii edelleen asiakkaansa muilta merkeiltä. Keväällä se saa syömähampaikseen uudistuneen Sanderon ja siitä muokatun Stepwayn.
Dacia on noussut suosioon yksinkertaisella konseptilla. Autot ovat tilavia, kestäviä ja edullisia. Hinta selittyy karsitulla varustelulla ja samojen osien kierrättämisellä.
Esimerkiksi uusi Logan, Sandero ja Stepway ovat samalle alustalle rakennettuja ja 80 prosenttia niiden osistakin on samoja. Siitä syntyy säästöä.
Dacian mullistava ajatus on hinnoitella autot niin, että nyt käytetyn auton ostajat pääsevät halutessaan kiinni uuteen autoon.
Uudistunut Sandero tuo mukanaan Stepwayn, joka on pienikokoinen crossover eli katumaasturin ja farmariauton risteymä.
Se eroaa Sanderosta muun muassa neljä senttiä korkeammalla maavaralla. Myös autojen ulkonäössä on eroja, jotka on toteutettu suojalevyillä, säleiköllä ja puskureilla.
Stepway vetää pitemmän korren, jos autot ovat rinnakkain.
Malliuudistus syö jonkin verran alkuperäisideaa karvalakkimallista. Autojen perusvarustus on jo varsin kattava, ajovakaudenhallinta ja turvatyynyt ovat vakiovarusteita.
Mallista riippuen autosta löytyy ajotietokone, ilmastointi ja sähkökäyttöiset peilit. Ohjauspyörä ja kuljettajan istuin säätyvät korkeussuunnassa. Ohjauspyörän siirto syvyyssuunnassa kuitenkin puuttuu.
Parhaiten varustetuissa malleissa on kosketusnäytöllä toimivan multimediajärjestelmä, johon kuuluu navigaattori. Halutessaan autoon saa myös vakionopeudensäätimen ja peruutustutkan.
Halpisvaikutelmaa pitää yllä muoviosien runsaus sekä kojelaudan nappien aavistuksen summittainen sijoittelu.
Daciat ovat hintaisekseen mukavia ajettavia. Uutuudessa matkustusmukavuutta on parannettu ääneneristystä lisäämällä.
Moottorin äänet on saatu vaimennettua hyvin, mutta rengasäänet ovat edelleen ongelma Suomen karkeilla asfalteilla.
Ohjaustehostin on nopeuden mukaan säätyvä. Se vakauttaa menoa korkeissa nopeuksissa.
Laadun takeena on 1,4 miljoonaa testikilometriä. Autoja on siis rääkätty vaativilla testiradoilla oikein viimeisen päälle.
Huoltotarvetta vähentää jakopään ketju. Takuu on kolme vuotta tai 100 000 kilometriä.
Konetilan sisältä löytyy uusi 1,5 litran dieselmoottori. Sen kulutus on alle neljä litraa sadalla kilometrillä, joten yhdellä tankilla pääsee 1300 kilometriä.
Vuoristoon nousussa kolmen hengen kuormalla dieseliä kului noin seitsemän litraa sadalla kilometrillä.
Uuden kolmisylinterisen 0,9 litran bensaturbon kulutuskin jää viiteen litraan sadalla kilometrillä.
Tavaratila vetää 320 litraa. Se riittää arkikäyttöön. Takapenkit kaatamalla tila laajenee 1,2 kuutioon.
Ja sitten ne hinnat. Sanderon lähtöhinta on painettu 11 000 euroon. Kaikilla herkuilla varustettu Stepway maksaa puolestaan 16 500 euroa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
