KKK parantaisi länsirannikon ja Itä-Suomen valtateitä
Keskuskauppakamari (KKK) tekisi valtatie 8:sta länsirannikon talousalueiden pääväylän. Valtatie 5:stä rakennettaisiin Itä-Suomen yhdistäjä.
KKK julkaisi tiistaina liikenneohjelman, jonka tavoitteena on luoda pääväylistä toimiva verkosto. Tiet palvelevat etenkin työmatkaliikennettä.
Lännessä parannettaisiin Turusta Rauman, Porin, Vaasan ja Kokkolan kautta Ouluun kulkevaa rannikkotietä. Viitostie kulkee Heinolan, Mikkelin, Kuopion ja Kajaanin kautta Sodankylään.
Tienpidolle pitää laatia selkeät kriteerit, jotta kuljetukset pääsevät tehtaalta satamiin 70 kilometrin keskinopeutta tunnissa, johtaja Samuli Haapasalo KKK:sta vaatii.
Rautateiltä edellytetään 25 000 kilon akselipainoa.
”Nopeuksia nostetaan rakentamalla lisää liittymiä ja ohituskaistoja.”
Pääväylien pitää olla 4G-verkon piirissä, mikä mahdollistaa älyliikenteen kehittämisen. Raskaan liikenteen digitaaliset ratkaisut edellyttävät hyvää laajakaistaa.
Liikenteen sujuvuus paranee ilman jätti-investointeja. Haapasalo arvioi molempien hankkeiden maksavan karkeasti 300 miljoonaa euroa.
Yli miljardin euron rahoitus saadaan valtion omistamista infrayhtiöistä. Niiden taseet ovat ylisuuria Keskuskauppakamarin laskelmissa.
VR:n omavaraisuusaste on tällä hetkellä 80 prosenttia, joten yhtiöstä liikenisi tienpitoon puoli miljardia euroa. Yhtiön omavaraisuus laskisi 50 prosenttiin.
”Rahoitusta kaipaavat tienpito ja radanpito.”
Suomi tarvitsee Haapasalon mukaan toimivia liikenneyhteyksiä, jotta yrityksiä rohkaistaan pysymään täällä.
Globaali kilpailu edellyttää investointeja.
Haapasalo painottaa hyviä lentoyhteyksiä kansainvälisille markkinoille kaikilta Suomen talousalueilta. Helsinki-Vantaan lentokentän suorilla yhteyksillä on iso merkitys.
”Suomen kaikilta kentiltä pääsee kymmenessä tunnissa Aasiaan sekä samana aamuna Euroopan talousalueille.”
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
