Atria: ”Tulosparannus on merkittävä”
Kesän grillaussesonki onnistui, kaikki liiketoiminta-alueet paransivat tulostaan tammi-syyskuussa.
Atria on saanut Nurmon uuden siipikarjatehtaan tuotantolinjat täyteen toimintaan kevään ja kesän kuluessa. Kuva: Johannes TervoElintarvikekonserni Atria Suomen oikaistu liikevoitto kasvoi, mikä Atrian mukaan johtui suotuisasta myynnin rakenteesta, onnistuneesta kesäsesongin myynnistä sekä toteutuneista tehostamistoimenpiteistä.
Atria Ruotsin liikevoitto kasvoi merkittävästi. Liikevoiton kasvua Atria avaa tulostiedotteessaan seurauksena myynnin kasvusta, tuotannon keskittämisestä ja organisaatiorakenteen tehostamisesta.
Konsernin liikevaihto kasvoi heinä–syyskuussa 439,0 miljoonaan euroon (429,5 milj. euroa). Atria Ruotsin liikevaihto kasvoi 14,5 miljoonaa euroa edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Atria Suomen liikevaihto laski 4,8 miljoonaa euroa, mikä pääosin johtui alhaisemmista rehun myyntihinnoista.
Tammi–syyskuussa Atria-konsernin liikevaihto oli 1310,1 miljoonaa euroa (1314,6 milj. euroa). Liikevaihto laski, mikä johtui rehuliiketoiminnan alhaisemmista myyntihinnoista ja Foodservice-myynnin pienentymisestä Suomessa.
Toimitusjohtaja Kai Gyllström kuvasi tulostiedeotteessa konsernin liikevoiton parantamista ”merkittäväksi”:
”Tammi-syyskuun oikaistu liikevoitto oli 52,1 miljoonaa euroa. Tulosparannus on merkittävä ja tarkoittaa, että olemme jo nyt kolmessa kvartaalissa ylittäneet koko viime vuoden oikaistun liikevoiton.”
Yhdeksän kuukauden konsernin oikaistu liikevoitto oli 52,1 miljoonaa euroa ( 2023, 1-9: 40,2 milj. euroa) eli 4,0 prosenttia (3,1 %) liikevaihdosta.
Kaikki liiketoiminta-alueet paransivat tulostaan tammi-syyskuussa. ”Suotuisa myynnin rakenne, onnistunut grillaussesonki, toimintojen ja organisaation tehostaminen vaikuttivat myönteisesti tuloskehitykseen.”
Vertailukauden 2023 liikevoittoa painoivat Nurmon siipikarjatehtaan käyttöönottoon ja Malmön tehtaan sulkemiseen liittyvät ylimääräiset kustannukset.
Virossa Atria on pystynyt kasvamaan vahvistamalla markkinaosuuksiaan vakaassa markkinassa. Tanskassa Atrian edustamien tuoteryhmien markkina on edelleen kampanjavetoista, mikä on johtanut kireään hintakilpailuun. Atrian myyntivolyymit Tanskan vähittäiskaupassa ovat laskeneet jonkin verran. Heinä-syyskuun tulokseen sisältyy ylimääräisiä käyttöomaisuuspoistoja.
Atria on toteuttanut strategiaansa viime aikoina yritysostoilla. Korv-Görans Kebab ja Kaivon Liha Suomessa sekä Gooh! Ruotsissa laajentavat Atrian liiketoimintaa valmisruoissa ja vahvistavat sitä Foodservicessa.
Valmisruokamarkkina Foodservice on Atrialle tärkeä erityisesti Suomessa ja Ruotsissa. Gooh!-tuotteilla on Ruotsissa 25 prosentin markkinaosuus mikroaterioissa vähittäiskaupassa.
Atrian yrityskauppa ruotsalaisen valmisruokayhtiö Goohin! koko osakekannan ostamisesta saatiin päätökseen toukokuussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







