Huumebrändit halutaan pois mediasta – se on alfa-PVP eikä mikään sormi
Kuukauden sanaksi valitseminen ei tarkoita esimerkiksi sanan ”hyväksymistä” yleiskieleen tai sen käytön suosittamista, Kotimaisten kielten keskus huomauttaa.Vaarallisen muuntohuumeen alfa-PVP:n käyttö Suomessa on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Huumeeseen on mediassa laajasti viitattu sen slanginimellä – eli katukauppanimellä – peukku.
Slanginimi jopa valittiin Kotimaisten kielten keskuksen kuukauden sanaksi elokuussa 2025. Kuukauden sanaksi valitaan uudissana tai vanhempi sana, joka on ollut erityisen ajankohtainen.
Kuukauden sanaksi valitseminen ei tarkoita esimerkiksi sanan ”hyväksymistä” yleiskieleen tai sen käytön suosittamista, keskus huomauttaa tiedotteessa.
Sen mukaan slanginimen käyttäminen yleiskielisissä yhteyksissä on monella tapaa ongelmallista. Vaaralliseen huumeeseen olisi syytä viitata uutisissa ja muussa viestinnässä sen varsinaisella nimellä alfa-PVP.
Sananvalintoihin on olennaista kiinnittää huomiota kaikessa viestinnässä, keskus linjaa nyt.
Kotimaisten kielten keskuksen viestintäkoordinaattori Risto Uusikoski käsittelee aihetta perusteellisesti tuoreessa kirjoituksessaan.
”Loppujen lopuksi peukku on eräänlainen brändi”, Uusikoski kirjoittaa.
”Siitä on helpompi puhua, se on helpompi muistaa. Sitä on varmasti helpompi ostaa. Sanan levittäminen on kärjistettynä brändityötä – sellaista, jota emme varmasti halua tehdä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







