Myllyn Paras ui vastavirtaan Venäjän markkinoilla
Yhtiö avasi Venäjälle uuden hiutaletehtaan.Ensin käynnistysnappia painaa Moskovan alueen maatalous- ja elintarvikeministeri Dmitri Stepanenko, vasta sitten Myllyn Parhaan toimitusjohtaja Pekka Savela. Yhtiön Domodedovon hiutalemylly on virallisesti avattu.
Savela on tyytyväinen, vaikka tulevaisuus Venäjän markkinoilla on sitten myllyinvestoinnin suunnitteluvaiheen synkistynyt.
Kun projekti neljä vuotta sitten alkoi, Myllyn Paras asetti tavoitteekseen 20 prosentin markkinaosuuden kaurahiutale- ja aamiaistuotemarkkinoilla. Hiutaleita oli määrä myydä erityisesti Venäjän parhaiten ansaitseville kuluttajille, joita arvioitiin tuolloin olevan noin 50 miljoonaa.
Sen jälkeen talouskriisi on syönyt venäläisten ostointoa, ja moni valitsee kaupassa entistä halvempia tuotteita.
"Jos aikaisemmin saatettiin puhua 50 miljoonasta ihmisestä, nyt se voi olla 35 miljoonaa ihmistä. Mutta se on edelleen erittäin suuri luku", Savela sanoo.
Hänen mukaansa Myllyn Paras ei silti aio muuttaa tuotepolitiikkaansa, vaan tavoittelee edelleen hyvätuloisia kuluttajia. Savela uskoo ehtivänsä vielä työvuosinaan nähdä yhtiön saavuttavan 20 prosentin markkinaosuuden.
Lähitulevaisuus ei silti näytä lupaavalta. Venäjän tilastokeskus Rosstatin mukaan vähittäiskaupan liikevaihto laski pelkästään alkuvuonna 8 prosenttia, ja Venäjän kehityspankin ekonomisti Andrei Klepatsh arvioi, että nykykriisi on jopa pahempi kuin vuoden 1998 ruplan romahduksen aikoihin.
Tärkeintä on läsnäolo
Tehtaan rakennuttaminen on ollut Myllyn Parhaalle 35 miljoonan euron sijoitus. Hankkeessa on jo alun alkaen ollut valuuttariski, ja valuuttakurssin vaihtelut vaikuttavat suoraan yhtiön pääomaan. Se, kuinka paljon, selviää yhtiön seuraavassa tilinpäätöksessä, joka on määrä julkaista lähiviikkoina.
Savelan mukaan uusi tehdas tarjoaa Myllyn Parhaalle kuitenkin kilpailuedun.
"Jos tätä tehdasta ei olisi, joutuisimme luopumaan niistä markkinaosuuksista, joita on vuosikymmenien kuluessa kovalla työllä hankittu."
Savelan mukaan tärkeintä Venäjän markkinoilla on jatkuva läsnäolo ja suhteiden hoitaminen – esimerkiksi kutsumalla paikallisjohtajat käynnistysnappia painamaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
