Ruokakampanja herättituhannet ostoksille
Tuottajajärjestöjen vetoomus reilun kaupan puolesta sai vankan tuen
kuluttajilta. Kymmenellä paikkakunnalla järjestetty tapahtuma keräsi arvioiden mukaan lähes 10 000 ihmistä.
Myynnissä oli peruselintarvikkeita tuottajahinnalla. Sianlihakilon sain 1,50 eurolla ja munakilon eurolla. Leipä maksoi 10 senttiä. Tuhannet tuotepaketit myytiin hetkessä.
Kävijät hämmästelivät tuottajien saaman osuuden pienuutta ja patistivat viljelijöitä jatkamaan taistelua.
Kaupan ja teollisuuden edustajat epäilivät tuoreeltaan tapahtumien hyötyjä. Toimitusjohtaja Heikki Juutinen Elintarviketeollisuusliitosta toteaa, että kakkua pitäisi kasvattaa eikä pyrkiä jakamaan uudelleen ottamalla muilta.
Rankinta arvostelua tuli S-ryhmästä, jossa tuottajahinnan ja kaupan hyllyhinnan vertaamista pidettiin harhaanjohtavana. Kauppa pyörsi myöhemmin torstaina näkemyksiään.
Puheenjohtaja Juha Marttila MTK:sta pitää S-ryhmän syytöksiä aiheettomina, selkään puukottamisena.
Torstai-iltapäivän linjanmuutos antaa kuitenkin hyvät eväät jatkokeskusteluille.
”Kaikkia tarvitaan, myös innovatiivista kauppaa, kunhan pelataan reilua peliä”, hän toteaa.
Marttilan mielestä kauppa haluaa tukkia viljelijöiden suita.
”Emme saisi kertoa sitä, miten vähän tuottaja saa ruokaan kulutetusta eurosta. Tuottajan osuus ruuan hinnassa on koko ajan kutistunut. Räikein esimerkki on kananmunissa”, Marttila sanoo.
Sivut 6 ja 7
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
