Saaristomatkailu haluaisi myydä talven eksotiikkaa
Ulkomaalaisille matkailijoille suomalainen talvi on eksoottinen ja erilainen kokemus, jota matkailualan pitäisi osata myydä entistä paremmin.Kesäksi rakennettu kapasiteetti on monella matkailuyrityksellä talvella käyttämättömänä. Sisävesien ja rannikon laivurit eivät kautta voi jatkaa, mutta saariston matkailuyritykset yrittävät.
Suomessa matkailualalla kuitenkin on kesä- ja talvisesonki. Toisin kuin esimerkiksi Kreikassa.
”Kreikassa matkailu perustuu niin paljon lämpöön, että siellä ei ole kuin yksi sesonki. Meillä talvisesonki on vielä käytetty heikosti hyväksi ja matkailu keskittyy talvikohteisiin”, saaristoasiain neuvottelukunnan pääsihteeri Jorma Leppänen kertoo.
Saaristossa matkailijoille jäätä myydään elämyksenä. Vesireitit ovat hyviä väyliä talvella koiravaljakoille ja hevoselle sekä hiihtäen, ja luistellen.
”Talvi on eurooppalaisittain erikoinen kohde. Kyllä me uskotaan talveen”, Leppänen sanoo.
Suurin osa markkinatyöstä messuilla kuitenkin keskittyy kesään. Leppäsen mukaan mielikuva saaristosta liittyy matkailun lisäksi moneen muuhunkin toimialaan.
”Esimerkiksi maatalous ja kalastus kietoutuvat samaan elämysten tuotantoon. Tuotteita myydään saaristolaismielikuvalla erikoistuotteina ja suoraan asiakkaalle.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


