Jopa 35 sentin alennus bensiinilitralta saksalaisille kesän ajaksi ‒ ekonomistit torjuvat polttoaineveron alennukset
EU-maissa bensiini maksaa keskimäärin noin 1,9 euroa litralta ja diesel 1,8 euroa litralta.
Suomalainen tankkaaja sai maksaa toukokuussa bensiinistä noin 2,4 euroa litralta. Kuva: Päivi SivonenSaksan liittopäivät on hyväksynyt ohjelman polttoaineiden hintojen alentamiseksi. Polttoaineiden verotusta laskettiin kesäkuun alusta alkaen elokuun loppuun saakka.
Bensiinin verotusta kevennettiin noin 35 senttiä ja dieselin noin 17 senttiä litralta arvonlisäverollisena.
Toukokuun lopussa bensiini maksoi Saksassa noin 2,15 euroa litralta ja diesel 2,05 euroa litralta.
Jos veronalennukset siirtyvät edes osapuilleen kuluttajahintoihin, putoaisi Saksan bensiinin kuluttajahinta selvästi alle EU-maiden keskiarvon. Dieselin hinta putoaisi myös selvästi, mutta se olisi kuitenkin edelleen EU:n keskiarvoa kalliimpaa.
Toukokuun lopussa EU-maiden keskimääräinen bensiinin litrahinta oli GlobalPetrolPrices -sivuston mukaan 1,90 ja dieselin 1,80 euroa. Suomessa bensiini maksoi kuun vaihteessa noin 2,40 ja diesel 2,20 euroa litralta.
Ennen veronalennuksia Saksa kuului EU-maista keskivertoa tiukempiin polttoaineiden verottajiin. Ennen Ukrainan sotaa EU-maista eniten verotti, ilman arvonlisäveroa, bensiiniä Alankomaat ja dieseliä Italia. Unkarissa verot olivat molemmissa alimmat.
Suomi sijoittui eniten verottavien EU-maiden joukkoon. Ilman arvonlisäveroa bensiinin vero oli kolmanneksi ja dieselin seitsemänneksi korkein.
Suomessa hallitus on esittänyt jakeluvelvoitteen laskua 7,5 prosenttiyksiköllä. Velvoite määrittää, kuinka paljon uusiutuvia tulee olla kaikesta myytävästä polttoaineesta.
Työ- ja elinkeinoministeriö on arvioinut kyseisen muutoksen laskevan dieselin hintaa noin 12 sentillä litralta.
Saksan ja Suomen ohella monet EU-maat ovat puuttumassa polttoaineiden hintoihin. Useat jäsenvaltiot aikovat hyödyntää huhtikuussa voimaan astuneen verokantojen muutoksen, joka mahdollistaa tiettyjen tuotteiden arvonlisäveron pudottamisen alle viiteen prosenttiin.
Luxemburgissa laskettiin dieselin verotusta. Portugalissa bensiinin arvonlisäveroa lasketaan 10 prosentilla. Alankomaissa hallitus päätti pudottaa bensiinin valmisteveroja. Samoin Belgia alensi bensiinin ja dieselin valmisteveroja 17,5 sentillä litralta.
Suomenlahden eteläpuolella Viro laski maaliskuussa dieselin ja bensiinin arvonlisäveroa yhdeksästä viiteen prosenttiin.
Asiantuntijat eivät kuitenkaan pidä monien EU-maiden harjoittamia polttoaineen alennuksia hyvänä ideana, selviää Ekonomistikoneen tuoreesta kyselystä.
86 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, ettei julkisen vallan tulisi pyrkiä hillitsemään maailmanmarkkinahintojen muutoksista aiheutuvaa polttoaineiden hinnannousua.
Vastauksissaan ekonomistit katsoivat hinnanmuutosten johtuvan markkinoiden normaalista toiminnasta, jolloin valtion toimenpiteille ei ole perustetta. Ekonomistit eivät olleet myöskään varmoja siitä, että veronalennukset siirtyisivät kuluttajahintoihin.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



