Kotiseututietouttaopetussuunnitelmiin
Suomen kotiseutuliiton mielestä kouluissamme opetetaan liian vähän kotiseututietouta.
Koululaiset pitää tutustuttaa nykyistä paremmin lähiympäristön historiaan ja kulttuuriin, liitto toteaa perusopetuksen valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta antamassaan lausunnossa.
Kulttuuriympäristö ja -perintö ovat koko ajan ympärillämme.
Menneisyyteen tutustuminen auttaa ymmärtämään ja arvostamaan nykyisyyttä sekä evästää suunnittelemaan tulevaa, liitto muistuttaa.
Kun oppija saa vahvan tietämyksen omasta kotiseudustaan, sen luonnosta, eliöistä, asutuksesta, elinkeinoista ja kulttuurista, hän ymmärtää paremmin yhteisöään, jossa elää.
Kotiseutukasvatusta lisäämällä edistetään kestävää kehitystä ja vaikutetaan yhteisöllisyyteen, Kotiseutuliitto näkee.
Liiton mielestä nyt ja tulevaisuudessa tarvitaan yhä enemmän osaamista, joka edistää kestävää kehitystä.
Kulttuuripeinnön vaaliminen ja välittäminen eteenpäin ovat mitä parhainta kestävää kehitystä.
Suomen kotiseutuliitto esittää kulttuuriympäristö- ja kotiseutukasvatusta osaksi perusopetuksen tavoitteita ja tuntijakoa.
Aihekokonaisuuksia voisivat olla esimerkiksi Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys sekä Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta.
Suomen kotiseutuliiton jäseninä on 632 kotiseutu- ja kaupunginosayhdistystä, monia alueellisia kotiseutujärjestöjä, kaikki maakuntaliitot, lähes kolmannes Suomen kunnista sekä useita valtakunnallisia järjestöjä.
REIJO VESTERINEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
