
Kesko tuo kauppakohtaiset liikeideat kaikkiin ruokakauppoihinsa
Päivittäistavarakaupan osalta myynnin kasvun taustalla on asiakaskokemus: "Tähän se kulminoituu."
Kesko satsaa ruokakaupassa kunkin K-kaupan omaan liikeideaan. K-Citymarket Järvenpää pärjäsi hyvin kansainvälisessä kilpailussa. Kuva: Kari SalonenKeskon asiakaslähtöinen strategia näyttää toimivan. Kauppakonserni kasvatti päivittäistavarakaupan liikevaihdon tammi–joulukuussa yli 5,5 miljardiin euroon ja paransi pt-kaupan kannattavuutta.
Koko konsernin liikevaihto kasvoi 10.7 miljardiin euroon ja liikevoittoa kertyi ennätykselliset 462 miljoonaa euroa, 33 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Kauppakonsernin vuoden viimeinen neljännes oli kaikkien aikojen paras.
"Tunnusluvut puhuvat puolestaan, kommentoi pääjohtaja Mikko Helander tilinpäätöstä.
Kesko otti vuonna 2015 käyttöön asiakaslähtöisen strategian, jota seuraamalla konserni paransi asemiaan ja tulostaan kaupan eri sektoreilla myös viime vuonna.
Päivittäistavarakaupan osalta hyvän myynnin kasvun taustalla on asiakaskokemus:
"Tähän se kulminoituu", Helander kommentoi tulosta.
Kauppakonsernin vahva tulos heijastui osinkoehdotukseen. Keskon hallitus esittää 2,52 euron osinkoa osakkeelle ja noin 250 miljoonan euron osinko jaettaisiin kahdessa erässä. Osakekohtainen sinko nousee edellisvuoden 2,34 eurosta, jos yhtiökokous sen maaliskuun lopussa hyväksyy.
Kesko aikoo myös splitata osakesarjansa ja parantaakseen osakkeen likviditeettiä pörssissä. Keskon hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että osakkeenomistajille annettaisiin maksutta kutakin A- ja B-osaketta kohti kolme uutta saman sarjan osaketta.
Päivittäistavarakaupassa Keskon liikevaihto kasvoi vertailukelpoisesti kaikissa ruokakauppaketjuissa sekä Kesprossa. K-ryhmän päivittäistavarakaupan kasvu 3,7 prosenttia ylitti Keskon arvion mukaan selvästi markkinakehityksen. Kauppakonserni arvioi markkinaosuutensa nousseen viime vuoden aikana 3,3 prosenttia. K-ryhmän markkinaosuus viime keväänä oli 37,1 prosenttia pt-kaupassa.
Miksi K-ryhmä sitten pärjää ruokakaupassa?
"Kauppakohtaiset liikeideat parantavat asiakaskokemusta ja -tyytyväisyyttä. Ne näkyvät asiakkaille parempina valikoimina ja palveluina. Parantamispotentiaalia on yhä, ja aiomme tuoda kaikkiin 1 200 K-ruokakauppaan oman liikeidean ja Kesko tukee tässä, Mikko Helander kertoi jatkosuunnitelmista.
Sama kauppakohtainen liikeidea tuntuu toimivan myös rautakaupassa. Myös K-raudoissa Kesko kannustaa kauppakohtaisiin liikeideoihin. Rautakaupan liikevaihto koko vuodelta oli noin 2,45 miljardia euroa ja se kasvoi 13,2 prosenttia ja vertailukelpoisesti 3,3 prosenttia.
Niin ikään rakentamisen ja talotekniikan kaupan liikevaihto ilman erikoiskaupan liiketoimintoja kasvoi vertailukelpoisesti 2,7 prosenttia runsaaseen 3,7 miljardiin euroon. Investoinnit ja yritysostot vaikuttivat raportointikaudella.
Autokaupassa Kesko palasi viimeisellä vuosineljänneksellä kannattavaksi, mutta koko vuoden osalla autokauppa ei vielä ennättänyt normaaliin.
Kesko joutui sopeuttamaan omaa autokaupan henkilöstöään ja vertailukelpoisesti Keskon liikevaihto autokaupassa laski 11,6 prosenttia.
Keskon näkymät alkavalle vuodelle ovat hyvät. Sekä konsernin vertailukelpoisen liikevoiton että liikevaihdon odotetaan kasvavan edelleen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
