Venäjä-kytköksistä boikotoitu Teboil lähestyy tilallisia nyt suorilla polttoöljytarjouksilla: ”Tilaus ilman välikäsiä”
MTK:n Jyrki Wallinin mukaan tilallinen saa itse päättää miten toteuttaa vastuullisuutta toiminnassaan.
Ukrainan sodan alettua Teboil-ketjua on boikotoitu sen venäläisen omistajan Lukoilin takia. Kuva: Jaana KankaanpääTeboil on lähestynyt useita tilallisia mainoksilla, joissa markkinoidaan Teboilin polttoöljyä suoraan tiloille.
Mainoksen mukaan Teboil toimittaa tilaukset ”ilman välikäsiä”. Mainoksessaan Teboil korostaa toimittavansa ”ainoastaan Suomessa jalostettua polttoöljyä”.
Teboililta kerrotaan, että kyseessä on jo vuosia toistunut kampanja.
”Kampanjoita on tehty jo pidemmän aikaa ja kyseinen kampanja on tehty myös sillä ajatuksella, että maatalousyrittäjille tarjotaan pidempiä maksuaikoja, jolla toivottavasti myös helpotetaan heidän arkeaan”, Teboilin markkinointi- ja viestintäjohtaja Toni Flyckt sanoo.
MTK:n toiminnanjohtaja Jyrki Wallinin mukaan mitään linjanvetoja tai suosituksia yksittäisiä yrityksiä koskien ei MTK ole tehnyt. Hän kunnioittaa jäsenten omaa päätösvaltaa tilojaan koskevissa hankinnoissa.
”Kyllä kaikki perustuu siihen, että jäsenet ottavat omassa toiminnassaan vastuullisuusasiat huomioon parhaaksi katsomallaan tavalla”, Wallin sanoo.
Wallin kuitenkin toteaa, että Teboil-boikotoinnissa kyseessä on kinkkinen tilanne, sillä Teboilissa on mukana esimerkiksi suomalaisia huoltamoyrittäjiä.
Järjestötasolla MTK lopetti Wallinin mukaan yhteistyön Venäjää hyödyttävien tahojen kanssa, kun hyökkäyssota alkoi. Yksityishenkilöiden kohdalla samanlaista mahdollisuutta tiukkaan linjanvetoon ei aina ole tai se on hankalaa.
”Paljon raaka-aineita tulee edelleen Venäjän suunnasta. Paljon tehdään länsimaissa töitä sen eteen, että se loppuisi”, hän toteaa.
Itse Wallin ottaisi ensimmäisenä pohjatarjouksen polttoöljyyn MTK Hankintojen kautta, jossa on valmiiksi kilpailutettu jäsenetutuote. Siihen olisi hyvä muita sitten verrata.
Paperisena kotiin saapuva suoramarkkinointi on hänen kokemuksensa mukaan entistä harvinaisempaa, mutta sähköisiä kanavia pitkin taas todella runsasta. Somen aikakaudella siltä on vaikea välttyä, jos on millään tavalla mukana internetissä.
Teboilia on kritisoitu ja boikotoitu viime vuosina. Ketjun omistaa venäläinen Lukoil ja yhtiö on omassa viestinnässään pyrkinyt pehmentämään Venäjän hyökkäyssodan merkitystä. Esimerkiksi Kalevan jutusta Teboil pyysi poistamaan ”sota” sanan käytön ja korvaamaan sen sanalla ”konflikti”.
Juttua muokattu 17.8.2023 kello 13.46: Muokattu juttuun tehtyjä upotus-elementtejä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






