Hakemusten käsittely takkuaa yhä Melassa
Maatalousyrittäjien eläkelaitos ei saa ratkaistua tietotekniikkansa ongelmia, mikä viivästyttää pahasti hakemusten käsittelyä. Selvittely vienee vielä kuukausia.
Melassa siirryttiin ennen joulua sähköiseen asianhallintaan.
Järjestelmä raksuttaa puolen vuoden jälkeen vielä tavattoman hitaasti asiakirjoja ratkaisijoiden näyttöpäätteille.
”Työaika kuluu odotellessa”, johtaja Antti Huhtamäki tuskailee.
Vakuutettujen etuushakemukset skannataan paperilta sähköisessä muodossa Melan järjestelmiin. Keskustietokoneesta luovuttiin ja siirryttiin selainpohjaisiin järjestelmiin.
Melan toimitusjohtaja Päivi Huotari pahoittelee hakemuskäsittelyn hitautta sekä hakijoille ja vakuutetuille aiheutuvia harmeja.
”Pyrimme korjaamaan tilanteen niin pian kuin mahdollista”, Huotari vakuuttaa.
Työtapaturman korvauskäsittelyyn kuluu nyt keskimäärin 52 päivää. Keväällä päätöksen sai 47 päivässä ja viime vuonna 31 päivässä.
Työkyvyttömyyseläkkeen hakemus viipyi Melassa nyt liki sata päivää. Työeläkettä ratkaistiin yli kolme viikkoa pidempään kuin viime vuonna.
Eläkehakemukset viivästyvät nyt pahiten. Yleensä hakemusten käsittelyaika piteni viikon viimevuotisesta. Myel-vakuutukseen saa muutoksen kuukaudessa.
Huotari on asettanut hakemuskäsittelyn tehostamisen Melan päätavoitteeksi kahtena seuraavana vuonna. Sähköisestä järjestelmästä aiotaan ratkaisua.
”Asiakaspalvelun on vastattava asiakkaan odotuksia.”
Huhtamäki ei suostu veikkaamaan, milloin Melan tietotekniikan ongelmat saadaan selvitettyä.
Järjestelmäntoimittajat ovat niitä ratkoneet. Melan omat ekspertit etsivät vikoja.
Osaongelmia on löydetty ja korjattu, mutta perusongelma on selvittämättä. Sovellutusten yhteensovittaminen on vaikeaa. Niitä on yli 30 usealta eri toimittajalta.
Mela muuttaa uuteen pääkonttoriin elokuussa. Muutto vauhditti käsittelyn sähköistämistä, sillä tiloja ei varata hakemusten arkistointiin. Nyt hakemukset säilytetään puoli vuotta.
Suomalaisyhtiö toimitti Melalle sähköisen asiainhallinnan. Osatoimittajina on useita kansainvälisiä tunnettuja toimijoita.
Kilpailutus ei Huhtamäen mielestä mennyt pieleen.
”Järjestelmä on tavattoman monimutkainen kokonaisuus”, Huhtamäki kuvaa.
Melassa yritetään työjärjestelyin ja työprosessin muutoksin purkaa hakemusruuhkia. Henkilökuntaa lisättiin. Perinteiset keinot helpottavat ruuhkia hiukan.
Toukokuussa Melassa annettiin päätös yli 6 000 hakemukseen. Tämä oli 300 enemmän, mitä uusia hakemuksia tuli. Viime vuonna Melassa vastattiin 55 600 hakemukseen.
JUHANI VIITALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
