
Aurora Botniaa urakoidaan nyt pitkissä vuoroissa ja viikonloppuisin – telakan tavoite on luovuttaa alus Wasalinelle heinäkuun loppuun mennessä
Wasaline-varustamon uuden autolautan Aurora Botnian luovutus on lykkääntynyt lukuisia kertoja. Alusta rakennetaan Rauma Marine Constructions (RMC) -yhtiön telakalla Raumalla.
Aurora Botnia on 150 metriä pitkä ja 26 metriä leveä. Aluksen syväys on 6,1 metriä. Wasalinen uusi alus on mitoitettu 800 matkustajalle. Kuva: Havainnekuva/ WasalineAurora Botnia oli alun perin tarkoitus saada Vaasan ja Uumajan väliselle reitilleen vapun tienoilla.
Uusimman arvion mukaan Aurora Botnia valmistuu heinäkuun loppuun mennessä. Silloin liikennöinti Merenkurkussa voisi alkaa elokuun alkupäivinä.
Alusta viimeistellään Raumalla RMC:n telakalla, jossa Aurora Botnian rakentamisesta vastaa projektipäällikkö Johanna Kaijo.
Valmistuuko Aurora Botnia liikennöintikuntoon kahdessa viikossa?
”Telakalla tehdään nyt pitkiä vuoroja ja viikonloppuja. Seuraamme töiden edistymistä päivittäin. Kaikki tähtää siihen, että voimme luovuttaa aluksen tilaajalle heinäkuun loppuun mennessä", Kaijo kertoo MT:lle.
Mitä töitä on vielä jäljellä?
”Meidän pitää tehdä erilaisia testauksia, joista merkittävimmät liittyvät aluksen akkuihin ja LNG-linjaan."
LNG on lyhenne englannin sanoista Liquefied Natural Gas. Suomeksi sanottuna kyse on nesteytetystä maakaasusta, joka on Aurora Botnian pääasiallinen polttoaine.
"Suurimmat syyt urakan myöhästymiseen ovat olleet koronapandemia sekä aluksessa hyödynnettävä yhdistelmä uudenlaisia teknologioita. Aurora Botnia on tosi hieno autolautta, johon tilaaja on valinnut paljon uutta teknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja."
"Yhdistelmä on uniikki, vastaavaa ei ole missään muussa autolautassa maailmassa. Niinpä käyttöönotto on vienyt ennakoitua enemmän aikaa.”
Muitakin syitä viivästymiseen on, esimerkiksi päälaitetoimitusten myöhästyminen, Kaijo kertoo.
”Lisäksi koronaturvallisuuden varmistamiseksi telakalla oli tiettyinä ajanjaksoina tavallista vähemmän henkilöstöä työssä.”
Säännöllinen laivaliikenne Vaasan ja Uumajan välillä on yhdistänyt Suomea ja Ruotsia 1940-luvulta. Aurora Botnia on ensimmäinen alus, joka on suunniteltu ja rakennettu nimenomaan Merenkurkun olosuhteisiin.Aurora Botnia
- Wasalinen uusi alus.
- Laivassa on neljä Wärtsilä 31DF -monipolttoainemoottoria. Niiden pääasiallinen polttoaine on nesteytetty maakaasu.
- Tarvittaessa polttoaineena voidaan käyttää myös nestemäistä biokaasua. Aurora Botnia voi toimia myös sähkökäyttöisesti.
- Pääpotkurit: Kaksi ABB Azibod -sähköpotkuria, jotka voivat kääntyä 360 astetta pystyakselinsa ympäri.
- Matkustajamäärä: 800 ja miehistö
- Rahtikapasiteetti: 1 500 kaistametriä
Otsikkoa ja tekstiä on muokattu perjantaina 16.7. kello 18.50.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

