
Asiantuntija listaa liikenteen pahimmat vaaranpaikat koululaisten kannalta – erityisesti yksi nousee ylitse muiden: ”Se on todellinen giljotiini lapselle”
Koulujen alku tuo elokuussa tieliikenteeseen rutkasti itsenäisesti liikkuvia lapsia, joille kaikki säännöt eivät ole välttämättä vielä selvillä.
Koulujen läheisyydessä ajoneuvon nopeutta on syytä pudottaa reippaasti, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Kuva: Olli HäkämiesLukuvuosi 2024–2025 käynnistyy kautta Suomen lähes kaikissa peruskouluissa ensi viikolla, yleisimmin torstaina 8. elokuuta. Koulujen alkaminen tarkoittaa samalla myös sitä, että liikenteen sekaan ilmestyy jälleen suuri määrä lapsia.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan aikuisilta vaaditaan tieliikenteessä nyt erityistä huomiota ja tarkkaavaisuutta.
”Kun näet pienen lapsen liikenteessä, pitäisi sen toimia kuin elävänä varoitusmerkkinä. Lapsi voi toimia kokemattomana hyvinkin arvaamattomasti, ja tämä on autoilijan vastuulla ennakoida.”
Vesalaisen mukaan ei ole esimerkiksi mitenkään tavatonta, että lapsi säntää yli tien katsomatta tai vaihtaa yllättäen pyörätien puolelta toiselle.
”Ajoneuvosta riippumatta nopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että yllättävässäkin tilanteessa onnettomuus on vältettävissä. Välillä hirvittää, millaisella tilannenopeudella ja miten läheltä esimerkiksi monet pyöräilijät ja mopoilijat ohittavat pienen lapsen, joka saattaa hetkenä minä hyvänsä ottaa askeleen sivuun tai horjahtaa pyörällään.”
Tieliikennelakiin kirjattu ennakointivelvoite edellyttää varautumaan siihen, että kaikki eivät välttämättä noudata liikennesääntöjä. Jos toinen osapuoli on lapsi, katsotaan vanhemman tienkäyttäjän ennakointivelvoite erityisen suureksi. Kuva: Jaana KankaanpääVaarallisimmat tilanteet ovat Vesalaisen mukaan usein sellaisia, joissa lapsen huomio on kiinnittynyt vain yhteen tietä antavaan ajoneuvoon.
”Helposti käy niin, että lapsi keskittyy vain tilaa antaneeseen autoon ja unohtaa vilkaista toiseen suuntaan. Tällöin on äärimmäisen tärkeää, että toisesta suunnasta lähestyvän ajoneuvon kuljettaja on hereillä tilanteessa ja antaa tilaa suojatietä ylittämään lähteneelle.”
Toinen vaaran paikka ovat kaikenlaiset poikkeustilanteet, kuten liikennevaloristeykset, jossa valot eivät toimikaan. Tällaisissa risteyksissä on usein kaksi kaistaa rinnakkain samaan ajosuuntaan, mikä luo oman lisähaasteensa tien turvalliselle ylittämiselle.
”Jos lähempää kaistaa ajava pysähtyy antamaan suojatietä ylittävälle lapselle tilaa, pitäisi toista kaistaa ajavan pysähtyä tietysti rinnalle. Valitettavan usein kuitenkin näkee, että autoilija laiminlyö pysähtymisvelvoitteensa ja se on sitten todellinen giljotiini lapselle”, Vesalainen huokaa.
Hän painottaa, että suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava aina tietä, eikä poikkeuksiin ole varaa. Jos vanhempi tai muut aikuiset toistuvasti kävelevät tai pyöräilevät päin punaista, ei lapsi välttämättä edes hahmota, että tilanteeseen voisi liittyä mitään erityistä riskiä.
”Esimerkillämme vaikutamme siihen, kuinka lapset liikenteessä toimivat ja millaiseksi heidän liikenneasenteensa kehittyy”, Vesalainen muistuttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






