HK Scan avaa ilmasillan Aasian possumarkkinoille
Rypsipossu lennätetään Helsinki-Vantaalta suoralla lennolla Hongkongiin kuten norjalainen lohi.
Tuotekehityspäällikkö, kokki Risto Mikkola esitteli rypsipossutuotteita Hongkongin ruokatoimittajille ja keittiöväelle keskiviikkona. Possun kyytipoikana oli mm. kuusenhavulla maustettua kastiketta. Kuva: Vincent ChenElintarvikeyhtiö HK Scan valmistautuu Kiinan isojen sianlihamarkkinoiden avautumiseen ja käynnistää tuoreen, korkealaatuisen sianlihan viennin Hongkongiin.
Kiinan puolelle suomalaislihalla ei ole vielä asiaa, sillä vuonna 2007 aloitettu lihaviennin myyntilupaprosessi Suomen ja Kiinan valtioiden välillä ei ole vieläkään valmistunut.
Hongkong on Kiinalle kuuluva erityishallintoalue, mutta sillä on joustavammat lupakäytännöt kuin Manner-Kiinalla.
”Opimme Hongkongin viennistä valtavasti. Kun vientilupa Kiinaan tulee, voimme ottaa siellä käyttöön valmiin paketin”, sanoo kansainvälisen liiketoiminnan johtaja Jukka Nikkinen HK Scanilta.
Tähän mennessä yhtiö on tuonut Hongkongin, Japanin, Singaporen, Malesian ja Korean alueille pakastettua sian- ja siipikarjanlihaa 20–30 miljoonalla eurolla vuodessa. Nyt tavoitteena on myydä Hongkongiin tuoretta, korkealaatuista omega-rypsipossua. Se tuodaan Helsinki-Vantaan lentoasemalta kylmäkuljetuksena suoralla lennolla Hongkongiin.
”Samalla tavalla norjalaiset ovat jo vuosia tuoneet tuoretta lohta Kiinan markkinoille Helsinki-Vantaan kautta. Meillä on heihin nähden vuorokauden etumatka, kun Vantaan lähettämömme on lentokentän lähellä.”
Rypsipossu -tuotelanseerauksen tavoitteena on nostaa Aasian bisneksen liikevaihto 75 miljoonaan euroon vuodessa viiden vuoden kuluessa.
Kiina kiinnostaa sianlihanviejiä. Kiinalaiset syövät sikaa eniten maailmassa, keskimäärin 39 kiloa asukasta kohti vuodessa. Suomessa vastaava luku on 35 kiloa.
Iso osa Kiinan lihankulutuksesta tuodaan ulkomailta.
Euroopassa markkinatilanne on ollut pitkään tukala Venäjän asettamien pakotteiden vuoksi.
HK Scan tähtää Hongkongissa ja myöhemmin Kiinassa kalliiden tuotteiden hyllyyn.
”Perinteisille tuoretuotetoreille emme lähde. Kohderyhmiä ovat ensisijaisesti ravintolat ja jatkossa myös vähittäiskauppa. Vähittäiskaupassa puhutaan hintaluokasta 20–30 euroa kilolta”, Nikkinen arvioi.
Suomessa samat tuotteet maksavat marketissa 10–15 euroa kilolta.
Rypsiporsas on Hongkongissa kallis erikoistuote ja tavanomainen suomalainenkin sianliha markkinoidaan pohjoismaisena hyvinvointilihana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
