
Näin Honkajoen jäterasva muuttuu dieseliksi, "Ei oikein sika-nauta -jauhelihaa enää tee mieli"
Nesteen uusiutuvan dieselin kysyntä kasvaa. Eläinperäisellä raaka-aineella on sen tuotannossa yhä suurempi merkitys.
Honkajoen käsittelylaitokselta tulee Nesteen Porvoon jalostamoon eläinrasvaa kuljettava tankkiauto lähes joka päivä. Operaattori Tuomas Tiainen esittelee näytepulloa. Kuva: Jarkko Sirkiä
Nesteen tutkimuspäällikön Petri Lehmuksen mukaan yhtiö etsii koko ajan uusia raaka-aineita uusiutuvalle dieselille.
Operaattori Tuomas Tiainen ottaa näytettä Honkajoelta saapuneesta jäterasvaerästä. Kuva: Jarkko Sirkiä
Petri Ylismäki kytki jäterasvaa kuljettavan säiliöauton letkun Nesteen Porvoon jalostamon putkistoihin viime viikon perjantaina. Kuva: Jarkko SirkiäIlmaan lehahtaa eltaantuneen pekonin tuoksu, kun autonkuljettaja Petri Ylismäki kytkee säiliöauton letkun Nesteen Porvoon jalostamon putkistoihin.
"Ei oikein sika-nauta -jauhelihaa enää tee mieli", operaattori Tuomas Tiainen Nesteeltä naurahtaa.
Säiliöauto tulee Honkajoki Oy:n eläinjätteen käsittelylaitokselta. Autosta pumpattava eläinrasva on yllättävän juoksevaa, tummanruskeaa nestettä.
Eläinrasva jalostuu tehokkaasti biodieseliksi. Jopa 85 prosenttia sisään tulevasta aineesta muuttuu dieselpolttoaineeksi. Sivutuotteena syntyy vielä 6 prosenttia propaania. Loppu on vettä ja hiilidioksidia.
Honkajoelta tulee Porvooseen säiliöautollinen rasvaa melkein joka päivä, suuruusluokkaa 15 000 tonnia vuodessa.
"Jäte-eläinrasva on korvannut merkittävästi palmuöljyä uusiutuvan dieselin raaka-aineena", tutkimusjohtaja Petri Lehmus sanoo.
Toinen merkittävä raaka-ainelähde ovat kasviöljyteollisuuden tähdevirrat.
Takavuosina Neste sai paljon kritiikkiä palmuöljyn käytöstä. Nyt sen osuus raaka-aineena on vajaa kolmannes ja laskussa. Nesteen käyttämä palmuöljy on vastuullisuussertifioitua.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

