Matkailussa luvassa ennätystalvi – Itä-Suomeen halutaan lisää ulkomaisia matkailijoita, mutta eteen on tullut pulma
Ulkomaiset talvimatkailijat viihtyvät Suomessa Lapissa ja Kuusamossa ja pääkaupunkiseudulla. Muiden alueiden osuus jää 12 prosenttiin. Visit Finland nostaa nyt esiin suomalaista ruokaa ja itäistä Suomea.
Suomen Lappi on Pohjoismaiden talvimatkailun selvä ykkönen. Kuva on Rovaniemen lentokentältä tammikuulta. Kuva: Jouni PorsangerSuomen talvimatkailu jatkaa kasvuaan, kertoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen. Kuuden prosentin kasvu tarkoittaa, että odotettavissa on ennätystalvi.
Ulkomaisten matkailijoiden määrä voi nousta 1,3 miljoonaan, kun viime talvena matkoja tehtiin 1,24 miljoonaa. Rahankäyttö voi nousta 1,3 miljardiin, kun viime vuonna Suomessa kulutettiin 1,23 miljardia euroa.
Suomen Lappi on Pohjoismaiden talvimatkailun selvä ykkönen, 74 prosentin markkinaosuudella. Perässä tulevat Norja 21 prosentilla ja Ruotsi 5 prosentilla.
Suomen talvimatkailun markkinaosuutta viime kaudella vieneelle Norjalle näyttää Wakosen mukaan tällä kaudella tulevan takapakkia. Ennusteen mukaan Norjan matkailu sukeltaisi neljä prosenttia viime kauteen nähden.
Suomen talvimatkailussa korostuvat etenkin aasialaiset matkailijat.
Suomen talvimatkailussa korostuvat etenkin aasialaiset matkailijat.
Suomessa yöpyneet ulkomaiset matkailijat tulevat naapurimaita huomattavasti useammin Länsi-Euroopasta ja Aasiasta.
Suomi on ylivoimainen Ranskassa, Iso-Britanniassa, Kiinassa ja Sveitsissä. Saksassa ja etenkin Yhdysvalloissa Suomella olisi parantamisen varaa.
”Nyt jo nähdään että yksi suurimpia kasvajia tulevalle talvikaudelle on nimenomaan amerikkalaiset matkailijat”, kertoo Wakonen ja ennustaa kaksinumeroisia kasvulukuja.
Saksassa ja etenkin Yhdysvalloissa Suomella olisi parantamisen varaa.
Ulkomaiset talvimatkailijat viihtyvät Suomessa Lapissa ja Kuusamossa (61 prosenttia) ja pääkaupunkiseudulla (27 prosenttia), muiden alueiden osuus jää 12 prosenttiin.
”Meidän tavoitteenamme on levittää matkailua muillekin alueille”, kertoi Wakonen keskiviikkoaamuna Business Finlandin toimittajatilaisuudessa.
Matkailu lisää elinvoimaa niin keskustoihin kuin syrjäseuduille ja ylläpitää myös liikenneyhteyksiä, muistuttaa Visit Finlandin johtaja Kristiina Hietasaari.
Kohdemarkkinat ovat Saksa, USA, Ranska, Japani ja Espanja.
Visit Finland nostaa nyt esiin suomalaista ruokaa ja itäistä Suomea.
Maa- ja metsätalousministeriön rahoittaman kolmen vuoden projektin tavoitteena on tehdä Suomea tunnetuksi hyvän ruuan ruokamatkailumaana ja tehdä suomalaista ruokaa tunnetummaksi.
Kohdemarkkinat ovat Saksa, USA, Ranska, Japani ja Espanja.
Myös Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelma on kolmevuotinen.
Tavoitteena on kasvattaa kansainvälistä matkailua Itä-Suomessa. Mukana ovat Kainuu, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso. Rahoitus tulee työ- ja elinkeinoministeriön osoittamasta alueiden kestävän kasvun rahoituksesta.
Hietasaaren mukaan Itä-Suomessa on paljon pieniä matkailuyrityksiä. Ei kuitenkaan ole helppoa löytää yrityksiä, joiden rahkeet riittävät kansainvälisille markkinoille.
”Suomen asuttuna pitäminen matkailun ansiosta on tärkeä pointti, esimerkiksi palvelujen säilyttämiseksi”, Hietasaari kertoo.
Juttua täydennetty 22.10.25 klo 10.01: lisätty tieto suomalaisen ruuan ja Itäisen Suomen matkailuprojekteista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





