Inflaatio ja ostovoiman lasku kurittavat kasviproteiinien kysyntää – tulosjulkistaja Raisio pyrkii yhä uusille markkinoille
Elovena jatkaa Euroopan-valloitustaan, Raisio valmistautuu ”tuntuviin investointeihin” kauratuotteidensa laajentamiseksi.
Raisio aikoo investoida edelleen Elovena-brandiensä tuoteperheen laajentamiseen ja markkinointiin Euroopassa. Kuva: Jarkko SirkiäKasvipohjaisia tuotteita valmistavan ja markkinoivan Raision tammi–maaliskuun liiketulos ja liikevaihto olivat viime vuoden vastaavan kauden tasolla.
Raision vertailukelpoinen liiketulos oli 4,2 (2023 1–3, 4,2) miljoonaa euroa, mikä on 7,6 prosenttia liikevaihdosta.
Konsernin liikevaihto oli 55,5 (56,5) miljoonaa euroa, jossa laskua vertailukauteen oli 1,7 prosenttia.
Raisio pitää tammi–maaliskuun osavuosikatsauksessaan koko vuoden 2024 näkymänsä ennallaan: Raisio ohjeistaa vuoden 2024 vertailukelpoisen liiketuloksen olevan edellisvuoden tasolla tai parantuvan hieman. Vuonna 2023 Raision liiketulos oli 22,7 miljoonaa euroa.
”Markkinaympäristössä on alkanut näkyä tasaantumisen merkkejä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Volyymit eivät ole enää laskeneet ja erityisesti BtoB-sektorilla nähdään tilausmäärien asteittain kohoavan. Epävarmuutta ylläpitävät yhä jatkuva sota Ukrainassa sekä muut viime aikojen valitettavat levottomuudet”, arvioi Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi yhtiön alkuvuotta.
Raision kassavirta koheni merkittävästi, ollen 8,5 (3,3) miljoonaa euroa. Myös vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto kehittyi positiivisesti, ollen 7,4 prosenttia (6,4).
Viime tilivuotena kova inflaatio ja kuluttajien ostovoiman lasku aiheuttivat myyntivolyymien laskua ja kysynnän siirtymistä halvempiin tuotteisiin markkinoiden brändituotteiden kustannuksella.
”Kolesterolia alentavien tuotteiden kategoriassa on nähty kovaa hintakampanjointia kuluttajien hintakriittisyyden myötä. Benecol-tuotteiden osalta vuoden ensimmäinen neljännes meni varovaisen positiivisissa merkeissä volyymilaskun tasaannuttua”, Kuusniemi kertoo alkuvuoden kehityksestä.
Niin ikään kasviproteiinien kategoria on menestynyt heikosti koronan ja inflaation kurittamana.
Tämä ilmiö ei Raision mukaan koske pelkästään Suomen markkinoita, jossa Raision valmistama härkäpaputuote Härkis on johtava brändi. Myös Euroopassa on nähty kysynnän laskua laajalla rintamalla.
”On selvää, että lyhyellä tähtäimellä kysymys on tuotteiden mausta ja hinnasta vertailussa lihaproteiineihin ja siksi kehitystyötä tulee sinnikkäästi jatkaa”, Kuusniemi arvioi Raision tulevaa toimintaa.
Kauratuotteiden menekki jatkoi kasvuaan sekä kuluttaja- että BtoB-markkinoilla.
Keskuskauppakamarin vuoden 2024 brändinä palkitsema Elovena on katsauskaudella rantautunut Alankomaihin ja Belgiaan aiempien ulkomaisten markkinoiden, Puolan, Ukrainan, Baltian maiden sekä Ruotsin lisäksi.
Markkina-aseman vakiinnuttamiseksi Raisio kertoo olevansa ”valmis investoimaan tuntuvasti, jotta brändi vakiinnuttaa asemansa ja saamme laajennettua myytävää tuotteistoa edelleen.”
Pekka Kuusniemelle osavuosikatsaus jää viimeiseksi Raision toimitusjohtajana. Raision uudeksi toimitusjohtajaksi nimitetty Pasi Flinkman aloittaa Raision toimitusjohtajana 15.6. Flinkman siirtyy Raision johtoon Orkla Suomen toimitusjohtajuudesta.
Vuonna 2017 toimitusjohtajana aloittanut Kuusniemi jatkaa Raisiossa 15.6. saakka.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





