VERKOSSA SANOTTUA ”Järki käyttöön Tenojoella, Trafi!”
Uutinen Tenojoen perinteisten soutajien ja heidän puuveneidensä ahdingosta keräsi turhautunutta ihmetystä myös MT:n verkkosivulla.
Uutinen perustui Ylen tiistaina saamiin tietoihin, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei aio EU-säädöksiin vedoten hyväksyä puuveneillä hoidettua kaupallista soutamista Tenojoella vuoden 2015 jälkeen.
Trafi aikoo myös vaatia matkailijoita kuljettaneilta yrittäjiltä erillistä merenkulun tutkintoa.
Nimimerkki Mäkisen poppoota jäkälä-äytsistä toivottaa tsemppiä ”pohjosen pojille”:
”Kyllä pistää karvat taas pystyyn. Jokiveneitä, jokka tehty just sinne mataliin ja kivirikkaisiin jokiin. Turvallisia, ja ajomiehet tuntee väylänsä, vaikka unissaan ajaisivat. Vai vielä laivurikurssillekin? Voihan räkä.”
”Ei jumalauta. Tulkaapa sitten herrat näyttämään, miten siellä Tenolla jonkin muunlaisella veneillä sompaillaan. Veneen täytyy kestää pohjakosketuksia virtaavassa vedessä eikä saa olla kiikkerä. Uudistuksen jälkeen siellä varmaan saisi käyttää kyllä jotain lasikuituvenettä, joka on Tenolla hengenvaarallinen”, ihmetteli Pera.
”Kyllä nyt saamelaisille pitää perinteet säilyttää. Mikäs kumma se nyt ahistaa Trafilla ja eeuulla, jotta pitää olla tutkinto?” hämmästeli Kaakana.
”Norjalaiset voivat ottaa Trafin virkamiehet kyytiin ja heittää yli laidan. Mitä EU tietää Tenosta, ei mitään. Meillä on saamattomia virkamiehiä, jotka eivät osaa puolustaa oman maan perinteitä ja tapoja”, kirjoitti Ohto.
Heikki kysyi, moniko vielä pitää EU:ta järkevänä. Teppo Vanamo tuntui olevan samaa mieltä:
”Juuri tällaisissa asioissa Euroopan unioni lähti alunperin väärille poluille. Kun tarkoitus oli linjata suuria asioita ja sopia yhteisistä pelisäännöistä, lähdettiinkin direkteeraamaan kaikkea mahdollista turhuutta.”
Markku epäilee, ettei Trafissa ole tarpeeksi oikeita töitä tehtävänä:
”Mikä on se syy, jolla Trafi perustelee kieltoansa? Ettei taas voisi sanoa ’siellä ongelma, missä EU’? Annan kaiken tukeni Klemetille (Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Näkkäläjärvi).”
Nimimerkki ”Trafi/LVM: tilaajavastuulain valvonta!” kysyy, eivätkö Saamelaiskäräjät voisi hakea tenonveneelle perinneveneen asemaa, jos Trafi kerran on yhteistyökyvytön.
”Trafi on Espanjaan sijoitettuine puhelinkeskuksineen muutenkin osoittautunut maanpetturiksi. Ilman kontrollia siitäkin halvalla ulkomailla tehtävästä työstä jätetään lakisääteiset sivukulut maksamatta”, hän epäilee.
Kananmunien hintakeskustelu alkoi, kun kaksi suurinta pakkaamoa kertoi tuottajahinnan laskusta.
”Tiedostavana kuluttajana maksan mielelläni laiduntavien kanojen munista nykyisen hinnan.Toivon kovasti, että niiden omistajat saisivat jatkaa toimintaansa ilman hinnanalennusta. Tuotantotukia jaettaessakin heitä pitäisi palkita esimerkillisestä toiminnasta kanojen hyvinvoinnin edistämiseksi”, kirjoitti Mona Nevad.
Jebe katsoo, että tuotannon lisääntyminen on vain yksi syy tuottajahinnan laskuun.
”Suurempi syy on toiseksi isoimman pakkaamon pyrkimys olla isoin. Jos haalitaan lisää markkinaosuuksia, vääjäämättä se näkyy ennemmin tai myöhemmin hintakehityksessä. Ihmettelen kuinka joku haluaa moisen mahdollistaa ja lähettää sinne munansa.”
Sivusta seurannut muistuttaa uutisessa haastatellun Anna Setälän tavoin, että tuottajat omistavat pakkaamot.
”Peilistä löytyy vika, mikäli menee taas hommat perseelleen.”
KAIJALEENA RUNSTEN
www.maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
