
KKV: Kauppa saa omista tuotemerkeistään aiempaa suuremman osuuden
Johtavan asiantuntijan mukaan vähittäiskaupan omat tuotemerkit ovat kaupan keino optimoida omaa tulostaan.
S-ryhmän lanseeraama Coop -tuotemerkki on yksi esimerkki kaupan omista tuotemerkeistä. Coop -tuotteet on kuluttajien keskuudessa tunnistettu halvoiksi vaihtoehdoiksi. Kuva: Carolina HusuKilpailu- ja kuluttajaviraston tiedotteen mukaan kauppa saa omista tuotemerkeistään (private label -tuotemerkit) aiempaa suuremman osuuden.
Tuoreimmat hintamarginaalit kaupan omien merkkien tuotteissa olivat 31 prosenttia, kun taas vastaavissa kategorian muissa tuotteissa 26 prosenttia.
Hintamarginaaleilla tarkoitetaan osto- ja myyntihintojen välistä suhdetta eli se tarkoittaa eri asiaa kuin voitto tai kate.
”Aineiston pohjalta ei kuitenkaan voida todeta private label -myynnin olevan yksiselitteisesti hyödyllistä tai haitallista”, KKV:n johtava asiantuntija Johannes Piipponen toteaa.
”Aineiston pohjalta ei kuitenkaan voida todeta private label -myynnin olevan yksiselitteisesti hyödyllistä tai haitallista.”
Yksi selitys suurempiin kaupan omien merkkien marginaaleihin voi olla markkinointi ja -tuotekehityskulut, jotka brändituotteiden tapauksessa sisältyvät elintarvikejalostajien marginaaleihin.
Tutkimuksessa on vertailtu monipuolisesti eri elintarvikkeiden kuten maito-, liha- ja viljatuotteiden kaupan osto- ja myyntihintoja.
Tutkimusaineistoa on kerätty muun muassa SOK:n, Keskon ja Lidlin myyntitiedoista eli tutkimusaineisto on kattava.
”Tutkimuksemme perusteella muodostuu kuva markkinoista, joissa kaupalla on mahdollisuus optimoida omaa tulostaan private label -tuotteiden avulla.”
Kaupan omien merkkien tuotteet ovat usein edullisempia kuin vastaavat saman tuotekategorian vaihtoehdot.
”Tutkimuksemme perusteella muodostuu kuva markkinoista, joissa kaupalla on mahdollisuus optimoida omaa tulostaan private label -tuotteiden avulla”, Piipponen kuvailee tutkimuksen tuloksia.
Vuosien 2016–2023 välillä kaupan omien merkkien osuus kaupan kokonaismyynnistä on pysynyt vakaana ja on nyt noin 26 prosentin tuntumassa.
Tämä on huomattavasti alhaisempi osuus verrattuna Keski-Eurooppaan, missä vastaava osuus huitelee jopa 40 prosentissa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




