”Kova hinta saattaaleikata kulutusta”
Juha ja Minna Roni uskovat kotimaiseen naudanlihan tuotantoon vaikeasta kustannustilanteesta huolimatta. Taustalla syksyksi valmistuva laajennus, johon tulee 50 nautojen loppukasvatuspaikkaa. Isännän sylissä kahdeksan kuukauden ikäinen Sanna. Ari Nakari Kuva: Viestilehtien arkistoAtria laski heinäkuussa naudanlihan tuottajahintaa kolmella sentillä.
Lihaliiketoimintojen johtaja Matti Perälä perustelee laskua heikolla kysynnällä. Nautaa on myös pakastettu paljon.
”Markkinatilanne ei sallinut keväisen hintatason pitämistä.”
Naudanlihan kysyntä vaihtelee luontaisesti vuoden aikojen mukaan. Jauheliha ja paistit eivät käy kesällä kaupaksi.
Kuluvan kesän kysyntä on ollut Perälän mukaan huonompi kuin muutaman edellisen. ”Myös myyntihintoja on jouduttu ainakin paisteissa tarkistamaan.”
HK ei ole kesän aikana laskenut naudanlihan hintaa. ”Positiivista sanottavaa hinnasta ei kyllä ole”, HK Agrin toimitusjohtaja Veli-Matti Jäppilä sanoo.
Jäppilän mukaan tavoitteena on pitää nykyinen hintataso, mutta sitä paremmin kustannusten nousuun ei pystytä vastaamaan.
Toimitusjohtaja pelkää, että kuluttajahintojen nosto leikkaisi etenkin arvo-osien kulutusta.
”Kuluttajat eivät ole valmiita maksamaan. Kaupoilta on jo tullut hieman viestiä, että arvo-osat ovat alkaneet jäädä tiskiin.”
Jäppilä epäilee, että kesän grillimarkkinoiden voittaja on ollut Lidl, jossa myydään pääasiassa tuontilihaa.
Perälä vakuuttaa, että naudanlihan myönteinen markkinatilanne ei kesän notkahduksesta huolimatta ole muuttunut.
”Tulevaisuus näyttää ihan hyvältä. Suomalaiselle naudalle riittää kysyntää jatkossakin.”
Perälä sanoo hintaeron Eurooppaan kaventuneen, kun tarkastellaan aitoja keskihintoja. Osa erosta syntyy eri ruholuokista.
Keväällä 2012 tilanne näytti jo valoisalta.
”Kulutus Euroopassa on vakiintunut, eikä Etelä-Amerikan tuotanto kasva samaa vauhtia kuin paikallisten elintaso ja kulutus.”
Nyt tilanne maailmalla on epäselvä, kunnes Yhdysvaltojen satovahingot selviävät.
Suuret hinnan korotukset tuskin tulevat missään tapauksessa kyseeseen. ”Täytyy tehdä työtä ja tuotekehitystä, ei nauta myy itsestään.” TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
