Keskinen Uusimaa kokee olevansa unohdettu
Kehyskunnat syöttävät työntekijöitä pääkaupunkiseudulle ja haluavat siksi myös osansa esimerkiksi liikennehankkeista.
Kehyskunnat ovat monen pääkaupunkiseudulla työssä käyvän asuinpaikka, joten esimerkiksi radanvarren liityntäliikenteen pitäisi olla sujuvaa. Kuva: Jarkko SirkiäHelsingin kehyskunnat kokevat, että ne on unohdettu valtakunnanpolitiikassa, koska esillä ovat lähinnä pääkaupunkiseudun ja muun Suomen asiat.
Nämä niin sanotun Kuuma-seudun kansanedustajat ja kuntien johtajat muistuttavat, että alue tarjoaa pääkaupunkiseutua eli Helsinkiä, Vantaata ja Espoota edullisempia asuntoja pienipalkkaisille työntekijöille. Se vastaa näin työvoiman saatavuudesta ja pitää talouden pyöriä pyörimässä myös Helsingin seudulla.
Kuuma-kunnat vetoavatkin hallitukseen, ettei Helsingin seudulla oteta käyttöön tiemaksuja, että valtio lisää panostuksia Helsingin seudun liikenneinvestointeihin ja että Uusimaa otetaan mukaan suunnitteluun ja että liikennepolitiikka olisi nykyistä ennustettavampaa.
Kunnat huomauttavat, että valtion maksamilla pienillä liikennehankkeilla voidaan saada suuria aikaan, esimerkkinä liityntäpysäköinnin edistäminen. Isommat Helsingin seudun liikennehankkeet puolestaan hyödyttävät koko maata.
Listalla ovat Järvenpään ja Nurmijärven välisen poikittaisyhteyden, Kerava–Nikkilä –radan henkilöliikenteen sekä Kehä nelosen edistäminen ja pääradan kapasiteetin lisääminen.
Keskiuusmaalaisia Kuuma-kuntia on kymmenen: Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti. Niiden väestön arvioidaan kasvavan vuoteen 2040 mennessä kovempaa kuin Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen maakuntien yhteensä. Kuuma-seudulla on nyt yli 320 000 asukasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
