Facebook vahvistaamielikuvia ruuasta
Myönteiset mielikuvat joistain ruokamerkeistä saavat Facebookissa entisestään vahvistusta. Silti sosiaalisen median kampanjat eivät ainakaan toistaiseksi välttämättä edistä myyntiä, kertoo Facebook-kävijöiden kesken tehty selvitys.
Elintarvikepäivä 2013 -seminaarissa esiteltiin viime viikon lopulla haastattelututkimus, jonka mukaan yli puolet suomalaisista kuluttajista uskoo ruokamerkkien näkymisen Facebookissa voivan vaikuttaa myönteisesti ostopäätöksiin. 15 prosenttia kertoo sieltä saamansa tiedon varmasti vaikuttaneen heidän ostoihinsa.
Kyselyn ovat tehneet viestintätoimisto Soprano Communications ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio. Siihen vastasi 1 226 suomalaista Facebookin-käyttäjää, jotka tykkäävät ainakin yhdestä elintarvikemerkistä.
Tutkimuksen tehneiden yritysten mukaan sosiaalisessa mediassa on tilaa erottautumiselle ja sitouttamiselle viihdyttävien kilpailujen sijaan. Valtaosa vastaajista ilmoittaa nimittäin pitävänsä valikoidusti vain muutamasta elintarvikebrändistä, ja jopa 60 prosenttia heistä ilmoittaa suosittelevansa tykkäämänsä brändin tuotteita eteenpäin ystävilleen.
Kurion toimitusjohtaja Jari Lähdevuori kannustaa elintarvikeyrityksiä tutustumaan paremmin tykkääjiensä taustoihin ja toimintatapoihin.
“Elintarvikebrändien fanikunta on keskimääräistä alemmin koulutettua. Hedelmällisen vuorovaikutuksen aikaansaamiseksi brändien tulee tuntea kohdeyleisönsä ja puhutella juuri heitä.”
KAIJALEENA RUNSTEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
