
Sonkajärveläinen taksiyrittäjä kritisoi kollegojensa asennetta Kela-kyytejä kohtaan: ”Se on aika törkeää”
Perusongelma on yrittäjän mukaan se, että kyytien hinnat on kilpailutettu niin alhaisiksi.
Sonkajärveläinen taksiyrittäjä Eero Ryhänen ei sulata joidenkin kollegojensa käytöstä. He nimittäin valikoivat rahakkaampia kyytejä lyhyiden Kela-kyytien sijaan. Kuva: Timo VillanenKela-kyydeissä on edelleen ongelmia, vaikka asiaa on yritetty korjata. Itsekin Kela-kyytejä ajava sonkajärveläinen taksiyrittäjä Eero Ryhänen kertoo, että ongelman ytimessä on järjestelmä, joka sallii kyytien valikoinnin.
Ryhäsen mukaan tarjolla olevia kyytejä hylätään runsaasti ainakin Iisalmen alueella, ja tilanne on pahentunut viimeisimmän parin vuoden aikana, kun nykyinen kilpailutussopimus on ollut voimassa ja samalla polttoaineen hinta on noussut.
Ongelmia on nimenomaan lyhyissä Kela-kyydeissä, jotka eivät ole taksiyrittäjille riittävän kannattavia. Kela-kyydin hoitamisen sijaan jäädään usein odottamaan paremmin tuottavia ajoja.
Ryhänen ei sulata kollegoidensa asennoitumista ja lyhyiden kyytien hylkäämistä. Hän itse ajattelee, että kyydit pitää hoitaa, jos hoitamiseen ei ole estettä, kuten toista ajoa.
”Ihmisellä pitää olla ammattiylpeyttä, että hän suorittaa tehtävät, joihin on sitoutunut”, Ryhänen painottaa.
Kilpailutetuista Kela-kyydeistä maksetaan noin 70 senttiä kilometriltä vähemmän kuin niin sanotuista normaaleista kyydeistä. Tavalliset kyydit ovat siis huomattavasti Kela-ajoja kannattavampia. Silti asennoituminen sapettaa.
”Minusta se on aika törkeää, että lyhyitä kyytejä ei oteta.”
Taksiasiakkaille valikoiminen näkyy niin, että odotusajat venyvät joskus hyvin pitkiksi. Se on ikävää erityisesti silloin, jos asiakkaan säännöllinen lääkitys myöhästyy odottelun takia.
”Huono-osaiset ja sairaat ihmiset ovat täysin pelinappuloina”, Ryhänen harmittelee.
Kilpailutetuista Kela-kyydeistä maksetaan noin 70 senttiä kilometriltä vähemmän kuin niin sanotuista normaaleista kyydeistä. Tavalliset kyydit ovat siis huomattavasti Kela-kyytejä kannattavampia. Kuva: Timo VillanenRyhänen arvioi, että Kela-kyytien toteutumista voitaisiin parantaa ja odotusaikoja lyhentää sillä, että ne hoidettaisiin yhden välityskeskuksen kautta nykyisen kahden sijaan. Myös seuranta paranisi, ja tilaukset voitaisiin ohjata vain vapaille autoille.
Taksiyrittäjä kritisoi Kela-kyytien seurantaa siitä, että siinä ei huomioida odotusaikoja. Tilattu kyyti kuitataan onnistuneeksi, vaikka odotusaika olisi kuinka pitkä.
Kelan erikoissuunnittelija Anne Giss kertoo, että palveluntuottajien raporttien perusteella viime vuonna matkoista peruuntui noin 6 000 matkaa, eli vain 0,16 prosenttia.
Giss painottaa, että Kela-taksien ongelmat maaseudulla ovat usein väliaikaisia.
Hän arvioi, että Kela-kyytien toteutuminen on parantunut aiemmasta.
”Palveluntuottajat ovat tiedostaneet ongelmat, jotka syntyvät nimenomaan haja-asutusseudulle, ja ovat tehneet omia ratkaisujaan”, hän kommentoi ja kertoo, että käyttöön on paikoin otettu muun muassa luokseajokorvaus.
Gissin mukaan pyrkimyksenä on, että Kela saisi jatkossa nykyistä paremmin tietoa erityisesti odotusajoista.
Monella alueella Taksi Helsinki on toinen Kela-kyytien palveluntuottajista. Asiakkuuspäällikkö Minna Westerberg arvioi, että maaseutualueiden Kela-kyydit kelpaajat kuljettajille melko hyvin.
Westerberg painottaa, että koko ajan pyritään keksimään keinoja, joilla houkuttelevuutta saataisiin lisättyä. Tulevaisuudessa käyttöön on tulossa uusi välitysjärjestelmä, jonka ansiosta lyhyen kyydin jälkeen voi saada suoraan pidemmän kyydin. Myös ennakointi paranee, kun tieto kuljetuksesta saadaan kuljettajalle nykyistä nopeammin.
Westerberg suhtautuu avoimesti ajatukseen siitä, että jatkossa kahden välityskeskuksen sijaan käytössä olisi yksi keskus. Taksi Helsingistä annetaan vihreää valoa myös ajatukselle Kela-kyytien odotusaikojen seurannasta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







