Rautapyörä ja kumipyörä kilpasilla
Autorekkaralli Suomen kautta Venäjälle on loppunut, mutta Suomi on silti hyvässä asemassa rahdin kauttakulkumaana.
”Mittakaava Venäjällä on niin suuri, että vienti sinne Suomen satamien kautta voisi kaksinkertaistua, eikä sitä huomattaisi Venäjällä lainkaan. Ja Venäjällä satamat ovat täynnä”, Freight One Scandinavian toimitusjohtaja Anssi Laakkonen sanoo.
Suomi kilpailee Baltian maiden kanssa liikenteestä Itämeren satamien kautta.
”Siinä ollaan vähän tappiolla tällä hetkellä. Työvoima on siellä vähän edullisempaa ja kalusto on venäläistä. Siellä myös yhteistoiminta rautateillä Venäjän kanssa on toiminut pidempään”, Laakkonen sanoo.
Rautatiet kilpailevat rahdista itään kumipyörien kanssa. Rautateiden etuna on, että koko juna menee yksillä papereilla.
”60 vaunun junaan menee yhtä paljon tavaraa kuin 200 rekkaan. Jos joka ukko tulee omien papereiden kanssa, kyllä siinä menee aikaa. Ja juna menee samalla vaivalla lähelle ja kauas”, Laakkonen kehuu.
Laakkosen mukaan rekka voi olla kätevä Moskovaan saakka. Juna siitä kauemmas, sillä tiet huononevat idässä.
Rekkaliikennettä puoltaa, että toimitusten koko on pienentynyt. Kuudenkymmenen tonnin lasti yhteen paikkaan on yleensä tehtaiden välistä raaka-aineen liikennettä. Niin suurten rahtien määrä on vähentynyt, koska raaka-aine varastojen koko on pienentynyt.
Junamiehiä kiinnostaisikin keskittää vientirahtia yhteen terminaaliin. Freight One Scandinavia toimii Kouvolassa, jossa on neljän logistiikkayhtiön terminaalit samalla 17 hehtaarin ratapihalla. VR laajentaa alueella.
”Keskittämällä lasti saadaan riittävän suureksi junaan. Kun alue on valmis, täältä saisi ajettua kaksi miljoonaa tonnia paperia Venäjälle. Nyt koko Suomesta viedään rautateitse 400 000 tonnia.”
Paperin vienti itään junalla on kasvussa. Paperin tuontitulli Venäjällä on noussut, mutta se ei ole vähentänyt vientiä.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
