S-pankissa vakava häiriö, jossa sadat pääsivät toistensa verkkopankkeihin: ”Häiriötä hyödynnettiin väärinkäytöksiin”
Järjestelmähäiriö kesti keväästä loppukesään, S-pankki tiedottaa.S-Pankin verkkopankkitunnuksilla oli tunnistautumisessa häiriö lähes neljän kuukauden ajan huhtikuun loppupuolelta elokuun alkuun. Häiriö koski muutamaa sataa henkilöä.
Häiriön seurauksena osa S-Pankin asiakkaista pystyi kirjautumaan S-Pankin verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla.
”Järjestelmähäiriötä hyödynnettiin myös väärinkäytöksiin, kuten luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen”, S-pankin tiedotteessa kerrotaan.
Häiriö johtui verkkopankin yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta.
”Pyydämme anteeksi tapahtunutta ja olemme syvästi pahoillamme. Otamme palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja suojata palveluitamme”, S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg sanoo tiedotteessa.
S-Pankki on tehnyt asiasta poliisille tutkintapyynnön. S-Pankki kertoo korvaavansa asiakkailleen kaikki häiriöstä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot.
”Olemme yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita tilanne on koskettanut. Jos emme ole yhteydessä asiakkaaseen, häiriö ei koskettanut häntä, eikä tapahtunut edellytä toimenpiteitä”, tiedotteessa kerrotaan.
Häiriö on pankin mukaan korjattu ja S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautuminen on nyt turvallista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





