Kaavin kunta ilmoittaa olevansa ihan pimee – ”Kaavi on osannut valjastaa pimeyden voimat”
"Pimeys on yksi harvoista todellisista rikkauksista nykymaailmassa, ja kun Kaavi on keskimääräistä pimeämpi paikkakunta, se on meidän rikkautemme”, kunnanjohtaja sanoo.
"Pimeä voidaan kokea ikäväksi tai pelottavaksi asiaksi, mutta sitähän se ei ole, vaan se on luonnollinen osa elämää", Kaavin kunnanjohtaja Harri Korhonen sanoo. Kuva: Jyrki Johannes TervoKaavin kunta on ottanut brändityössään vahvuudekseen pimeän ja kunnan uusi slogan on: "Ihan pimee".
Kaikki on lähtenyt liikkeelle siitä, että Kaavi on yksi niistä harvinaisista alueista Suomessa, joissa vielä aidosti löytyy pimeää, kunta kertoi tiedotteessaan viikonloppuna.
Talvi-ilta saattaa vaikuttaa sysipimeältä, vaikka tosiasiassa keinovalo yltää lähes kaikkialle. Pimeyden teema perustuu myös tutkimustuloksiin: jatkuva valoisuus kuormittaa terveyttä ja saattaa sekoittaa sisäisen kellon.
Kaavin kunnan brändiä on ollut rakentamassa Kissconsulting, joka tekee markkinointia niin kunnille kuin yrityksille.
"Monilla kunnilla on se pulma, että kuntaa ei ylipäätään tunneta. Paikkakunnalle, jota ei tiedetä, ei tule lähdettyä matkailemaan, saati muuttaa tai perustaa yritystoimintaa”, toteaa Kissconsultingin toimitusjohtaja, strategia- ja brändikonsultti Maarika Maury.
”Kaavi on ollut rohkea tekemään työtä brändin eteen, jota ei todellakaan voi sanoa latteaksi. Kaavi on osannut valjastaa pimeyden voimat positiivisella otteella ja brändiviestiä voi hyödyntää monipuolisesti ja samalla pitää pieni pilke silmäkulmassa”, Maury sanoo.
”Kaavi ei ole kunnista niitä tunnetuimpia, joten haluamme satsata siihen, että Kaavin salarikkauksina tunnetut ihanuudet tulevat päivänvaloon laajemminkin”, kunnanjohtaja Harri Korhonen toteaa.
Brändin ohessa pimeän taivaan ympärille on lähdetty kehittämään myös uudenlaista matkailumuotoa. Kaaviin on myös rakenteilla yksityinen pimeän taivaan puisto ja observatorio, joissa ihmiset voivat kokea sekä pimeyttä ja tutustua taivaan eri ilmiöihin.
Pimeyteen liittyy aina valo ja Kaavilla brändiin liittyy myös paljon huumoria ja iloisuutta, kunnan tiedotteessa sanotaan. "Tämä ei tarkoita, että jättäisimme huomiotta pimeyteen liittyvät haasteet", Korhonen pohdiskelee.
"Pimeä voidaan kokea ikäväksi tai pelottavaksi asiaksi, mutta sitähän se ei ole, vaan se on luonnollinen osa elämää", kunnanjohtaja Korhonen kertoo. Pimeys pitää kääntää valoksi.
"Pimeys on yksi harvoista todellisista rikkauksista nykymaailmassa, ja kun Kaavi on keskimääräistä pimeämpi paikkakunta, se on meidän rikkautemme”, Korhonen sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





