Panimoväki vetoaa lainsäätäjiin työpaikkojensa puolesta
Kotimaiset tuotemerkit ovat nyt huonommassa asemassa kuin ulkomaiset, panimoiden pääluottamusmiehet katsovat.Panimoalan kotimaiset työpaikat pitää turvata hallituksen työstämässä alkoholilainsäädännön uudistuksessa, vaativat neljän suurimman suomalaisen panimon pääluottamusmiehet.
Heidän mielestään alkoholimainonnan tiukkoja rajoituksia pitäisi höllentää ja alkoholiverotusta laskea, jotta matkustajatuontia erityisesti Virosta saataisiin suitsittua.
"Kotimaisia tuotemerkkejä ei saa asettaa lainsäädännöllä ulkomaisia huonompaan asemaan. Kotimaisten ja ulkomaisten tuotemerkkien kilpailumahdollisuudet eivät ole tasapuoliset, kun niiden käytössä ei nyt ole samaa keinovalikoimaa", pääluottamusmiehet muistuttavat.
Alkoholimainonnan höllentämiseksi riittäisi heidän mukaansa lain kirjaimen palauttaminen sellaiseksi, mikä se oli ennen viime vuonna voimaan tulleita muutoksia.
Tuolloin mietojen alkoholijuomien mainonta kiellettiin yleisillä paikoilla, myös jakeluautojen kyljissä. Alkoholia ei saa myöskään mainostaa televisiossa ja radiossa aamuseitsemän ja iltakymmenen välillä.
Pääluottamusmiesten vetoomus Juha Sipilän (kesk.) hallitukselle ja kansanedustajille on julkaistu Suomen Elintarviketyöläisten liiton sivuilla.
Pääluottamusmiehet edustavat Sinebrychoffin, Hartwallin, Olvin ja Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan panimoiden työntekijöitä.
He muistuttavat, että suomalaiset panimot työllistävät suoraan noin 1 700 ihmistä ja koko ketju antaa toimeentulon lähes 26 000 ihmiselle.
Lue myös:
Olutketju työllistää yli tuhat viljelijää – välillisesti ketjussa työssä 20 000 henkeä
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


