Wasalinen uuden aluksen luovutuspäivä varmistui – Aurora Botnian luovutus lykkääntynyt useita kertoja
Uutta alusta rakentava Rauma Marine Constructions (RMC) on vahvistanut, että Aurora Botnia luovutetaan Wasalinelle keskiviikkona 25.8.
Aurora Botnia on rakennettu varta vasten Merenkurkun olosuhteisiin. Alus on 150 metriä pitkä ja 26 metriä leveä ja sen syväys on 6,1 metriä. Aurora Botnia on mitoitettu 800 matkustajalle. Kuva: WASALINEAurora Botnia luovutetaan Wasaline-varustamolle Vaasassa. Alus alkaa liikennöidä Vaasan ja Uumajan välillä.
Wasalinen mukaan Aurora Botnia purjehtii neitsytmatkansa lauantaina 28. elokuuta, jolloin Vaasasta on kaksi lähtöä ja Uumajasta yksi.
Wasalinen uuden autolautan luovutus on lykkääntynyt lukuisia kertoja. Alkuperäisen suunnitelman mukaan Aurora Botnia piti saada reittiliikenteeseen jo vapun tienoilla.
Alus on rakennettu RMC-yhtiön telakalla Raumalla.
Säännöllinen laivaliikenne Vaasan ja Uumajan välillä on yhdistänyt Suomea ja Ruotsia 1940-luvulta.
Aurora Botnia on ensimmäinen alus, joka on suunniteltu ja rakennettu nimenomaan Merenkurkun olosuhteisiin.
Alusta on sanottu uuden sukupolven matkustaja-autolautaksi, joka pystyy hyödyntämään polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua eli LNG:tä, sähköä ja tulevaisuudessa myös biokaasua.
LNG on Aurora Botnian ensisijainen polttoaine.
Vaasan ja Uumajan välisessä laivaliikenteessä on vuosikymmenten mittaan ollut useita toimijoita. Nyt asialla ovat Vaasan ja Uumajan kaupungit.
Kumpikin kaupunki omistaa 50 prosenttia Ab Kvarken Link Oy:stä, joka on emoyhtiönä Wasalinen taustalla. Laivaliikennettä harjoittava varustamo on NLC Ferry Oy. Wasaline on varustamon markkinointinimi.
Kvarken Link -yhtiön hallituksen puheenjohtaja on Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry. Hallituksen jäseniä ovat esimerkiksi kansanedustajat Kim Berg (sd.) ja Joakim Strand (r.).
Aurora Botnia -hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 120 miljoonaa euroa.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

