Ruotsi tavoittelee: Joka toinen uusi tukkirekka ajaa sähköllä vuonna 2030
Metsäyhtiöt ja autonvalmistaja Scania käynnistävät miljoonahankkeen.
Tukkirekkojen ajaminen sähköakuilla vähentäisi merkittävästi niiden hiilipäästöjä. Kuva: Markku VuorikariRuotsalainen metsäteollisuusyhtiö SCA on reilun vuoden testannut sähköllä kulkevaa tukkirekkaa. Nyt myös metsäosuuskunta Södra liittyy hankkeseen, jonka tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä puolet uusista puutavara-autoista ajaisi sähköllä, uutisoi ruotsalainen Lantbrukets Affärstidning (ATL).
Yhtiöt investoivat 155 miljoonaa kruunua (13,3 miljoonaa euroa) projektiin, jonka aikana kaksi valtionyhtiö Sveaskogin palkkaamaa kuljettajaa aloittaa puutavaran kuljettamisen Scanian sähkörekoilla. Sähkökäyttöisen rekan toimintasäde on 40 kilometriä, ja se varustetaan sähköisellä nosturilla.
Sveaskogin tekniikka-asiantuntijan Anna Ahlinin mielestä on vielä liian aikaista arvioida, kulkeeko puolet uusista tukkirekoista sähköllä vuonna 2030.
”Toivomme niin. Nyt ensiaskeleena on arvioida, miten meidän on mukautettava työtapojamme ja arvioida logistiikkaratkaisuja”, hän sanoo.
Stora Enson ensimmäiset sähkökäyttöiset hakerekat lähtevät liikkeelle keväällä Värmlannissa. Kehityspäällikkö Jörgen Olofsson arvioi, että yhtiölle tulee yhteensä kuusi sähkörekkaa sekä hakkeen että puun ajoon.
Stora Ensoa kiinnostaa erityisesti akkujen ja kuljetuskapasiteetin suhde. Liikkeelle lähdetään tilanteesta, että mitä isommat akut, sitä pidemmät kuljetusmatkat mutta pienemmät lastit.
"Teknologian kehitys on nopeaa, ja me käyttäjät ja valmistajat voimme auttaa viemään sitä eteenpäin”, Olofsson luottaa.
Hänen mukaansa on hyvinkin mahdollista, että puolet uusista puutavara-autoista kulkisi sähköllä vuonna 2030.
ATL:n maksulliseen uutiseen pääset tästä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






