Politiikka

Kati Partanen: "Kaupan pitäisi tunnustaa vastuunsa – jos kilpailuttaa epäreilusti, vaikutus heijastuu tilatasolle saakka"

Politiikka 11.09.2018

Kauppa osoittelee syyttävällä sormellaan elintarviketeollisuutta, mutta ei voi itse laistaa vastuusta, Partanen kirjoittaa.


Jarkko Sirkiä
Kaupan omat merkit, private labelit, tähtäävät lähtökohtaisesti vain kaupan osuuden kasvattamiseen, Partanen kirjoittaa.

Maailman tuottajajärjestön naisten komitean puheenjohtaja Kati Partanen muistuttaa kolumnissaan, että Ylen teettämän kyselyn mukaan kuluttajat ovat valmiita maksamaan lisää maidosta, jos tuotto menee suoraan viljelijälle.

"Kauppa tietysti kieltää tuloksen ja jatkaa halpuuttamista. ”Emme neuvottele suoraan maataloustuottajien kanssa” on vastaus samaan teemaan joka ikinen kerta", Partanen kuvaa.

"Sen sijaan syytetään elintarviketeollisuutta, ettei se korota tuottajahintoja. Neuvottelijoiden vahvuus nousi myös selvitysmies Karhisen kommenteissa esiin: onko elintarviketeollisuudella löperöt kauppamiehet?"

Partasen mielestä kaupalla on kuitenkin niin vahva neuvotteluasema, että se voi väärinkäyttää sitä surutta. Kun hinnat sanellaan elintarviketeollisuudelle, se sanelee ne edelleen maataloustuottajille.

"Ruokaketjun vahvin voi nykyään toimia, viranomaisen siunauksella, neuvotteluissa haluamallaan tavalla. Julkisesti elintarviketeollisuus ei kritisoi, vaan nyökyttelee kaupan mukana, että kyllä on hyvää yhteistyötä. Epäreiluja tapoja ei kuitenkaan ilmianneta kauppatapalautakunnalle, koska sitä ei voi tehdä nimettömästi. Julkisuudessakaan niitä ei uskalleta tuoda esiin."

Myöskään kuluttajan etu ei pitkällä tähtäimellä toteudu.

"Kuluttajaan kuitenkin suhtaudutaan aliarvioivasti, sen arvioidaan jahtaavan vain halpoja hintoja. Suurin osa meistä kuitenkin valitsee kaupasta sen, mikä on helposti ja houkuttelevasti tarjolla. Meidän puolestamme tehdään valintoja, ellemme itse nouse vastaan."

Lue Kati Partasen koko kolumni