Yli 50 Suomi-elintarviketta jo listattu Saksan Citti -kauppaketjun tapahtumaan
Suomi pyrkii voimalla Saksan ruokamarkkinoille. Vihreällä viikolla on iso suomalaisosasto, ja huhtikuussa saksalaisketju Citti-marketeissa on Suomi 100 -tapahtuma, johon on listattu jo yli 50 tuotetta.
Suomen elintarvikevientiä pyritään edistämään myös ruokamatkailun avulla. Kuvassa Visit Finlandin esitteitä, joissa kerrotaan muun muassa Suomen metsissä kasvavasta superruuasta. Kuva: Riitta MustonenSaksa on Finpron elintarviketoimialan johtajan Esa Wrangin mukaan Suomen keskeisin markkina. Sinne pyritään sekä messujen kautta että suorilla yhteyksillä vähittäiskauppaketjujen kanssa.
Esimerkki vientipyrkimyksistä on kampanja saksalaisessa Citti-ketjussa huhtikuussa. Sinne on listattu jo yli 50 suomalaistuotetta, ja tavoitteena on päästä sataan. Seuraava iso kampanja on suunnitteilla kesäkuuksi, ja neuvottelut isojen ketjujen kanssa siitä on aloitettu.
Finpron Food from Finland -kasvuohjelmassa on meneillään kolmas vuosi. Siihen on osallistunut noin 120 suomalaista elintarvikeyritystä.
Elintarvikevienti kasvoi vuonna 2015 noin 9 prosenttia, kun Venäjää ei lasketa mukaan.
Lue lisää aiheesta:
Suomi ponnistaa Berliinin ruokaviikolle erikoistuotteiden, ruokamatkailun ja satavuotisjuhlan voimin
Joulupukki pörrää Suomen vetonaulana Berliinissä
Berlusconista viis - Suomi-ruoka rynnistää Italian ruokamessuille
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
