
Karkkimaiset korvapuustit auttavat hotelleja ehkäisemään aamiaisen hamstraamista
”Aamulla ihmiset ovat herkällä päällä, joten puurossa pitää olla suolamäärä grammalleen oikein ja munakokkelissa täydellinen rakenne”, kertoo ravintola-alan konkari.
Hotelliaamiaisen arvostus on alan konkarin mukaan noussut sekä ravintola-alan sisällä että asiakkaiden keskuudessa. Kuva: Suvi JylhänlehtoAamun puolipakollinen energiatankkaus, hetki omaa aikaa tai kosketus suomalaiseen ruokakulttuuriin. Kaikenlaisiin näihin ulottuvuuksiin venyy hotelliaamiainen.
Hotelli- ja ravintola-alan sisällä hotelliaamiaiset ovat kokeneet noin kymmenen viime vuoden aikana arvonnousun, kertoo Lapland Hotelsin keittiöpäällikkö Tero Mäntykangas.
Hän korostaa puhuvansa vain edustamansa hotelliketjun puolesta, mutta hän on ollut huomaavinaan monenlaisia viitteitä siitä, että hotelliaamiaisen merkitykseen on havahduttu ympäri maata. Aamiainen voi hyvinkin olla juuri se juttu, jolla hotelli voi erottautua kilpailijoistaan.
Mäntykankaalle on tärkeää, että aamiaiskokkeja arvostetaan yhtä paljon kuin illalliskokkeja.
”Aamulla ihmiset ovat herkällä päällä, joten puurossa pitää olla suolamäärä grammalleen oikein ja munakokkelissa täydellinen rakenne.”
Uransa alussa Mäntykangas teki pari vuotta aamiaiskokin töitä, ja noista ajoista hotelliaamiaiset ovat hänen mukaansa muuttuneet tarjoiluiltaan värikkäämmiksi ja ympäristöltään rauhallisemmiksi.
Rauhallisuutta, kokonaisvaltaista elämystä ja asiakkaan verenpaineen laskua voi luoda Mäntykankaan mukaan niinkin pienellä asialla kuin kynttilänvalolla ja kauniilla astioilla.
Lapland Hotelsissa käyvät aamiaisella paljon muutkin kuin hotellissa majoittujat, sillä ei-majoittujan ostama aamiainen on koko ketjun myydyin ravintolatuote.
”Aamiaisella käydään nykyään samoin kuin lounaalla, eli yksin, puolison, perheen, ystävien ja liikekumppanien kanssa. Siksi palvelun pitää olla kohdillaan.”
Mäntykankaan mukaan yksi syy aamiaisten suosioon piilee myös hyvinvointitrendissä. Aamiainen ei tarvitse olla mikä tahansa toisella kädellä autossa syöty leivänkäntty, vaan mieluummin täysipainoinen ateria.
Aamiaisen arvonnousu liittyy samaan ilmiöön kuin muutkin nykypäivän hyvinvointitrendit. Kuvan henkilö ei liity juttuun. Kuva: Carolina HusuLapland Hotels on suomalainen hotelliketju, jolla on hotelleja Enontekiöltä Helsinkiin. Mäntykankaan mukaan kotimaiset raaka-aineet ja paikalliset erikoisuudet ovat heille itsestäänselvä osa aamiaista.
Kymmenisen vuotta sitten hotelliketju alkoi teettää poronverestä valmistettua mustaamakkaraa inarilaisella valmistajalla.
”Nyt poromustaamakkaraa menee kaikissa hotelleissamme yhteensä 15 000 kiloa vuodessa”, Mäntykangas kertoo.
Aamiaisen kärkituotteet ovat asiakaspalautteen perustella gluteeniton kaurapuuro, kuusenkerkkä monessa muodossa ja munakas, johon saa valita haluamansa täytteet.
”Nyt poromustaamakkaraa menee kaikissa hotelleissamme yhteensä 15 000 kiloa vuodessa.”
Erilaiset asiakasryhmät nappaavat aamiaistarjoiluista hyvin erilaisia tuotteita. Liikematkailijat jatkavat päiväänsä leivän ja kahvin voimalla, mutta täyden hinnan maksavat hotellin ulkopuoliset asiakkaat maistelevat mieluusti kaikkea.
Erityisesti Lapin hotelleissa kansainväliset matkailijat odottavat aamiaiselta erilaisia tuotteita kuin kotimaanmatkaajat. Esimerkiksi brittituristit kaipaavat aamiaiselta pekonia, papuja ja paahtoleipää, kun taas eteläeurooppalaiset aloittavat päivänsä makeiden herkkujen voimalla.
”Kaikille on tarjolla myös suomalainen aamiainen, mutta ei se ole meiltä pois, että huomioimme myös erilaiset makutottumukset”, Mäntykangas kuvailee.
Tero Mäntykangas Lapland Hotelsista kertoo, että ruokailutilan rauhallisella tunnelmalla on mahdollista vaikuttaa siihen, etteivät asiakkaat hamstraa ruokaa buffetista, vaan hakevat vähitellen lisää. Kuva: Sanne KatainenYksi viime vuosien puheenaiheista on ollut hävikki, ja aina välillä tikunnokkaan nostetaan myös buffetit. Mäntykangas kertoo, että heillä seurataan tarkkaan, paljonko hävikkiä tulee keittiöstä ja asiakkaiden lautaselta.
Hänen mukaansa lautashävikkiin on mahdollista vaikuttaa pienillä psykologisilla kikoilla. Jos ravintolasalissa on rauhallinen tunnelma, asiakkaan on helpompi uskoa, ettei ruoka ole loppumassa ja sitä voi hakea myöhemmin lisää.
Lapland Hotelsissa suositaan myös pieniä annospaloja, jotta asiakas pystyy halutessaan maistamaan mahdollisimman monia erilaisia makuja. Mäntykangas kuvailee, että he ovat etsineet sellaiset alihankkijat, jotka valmistavat esimerkiksi pikkuisia rieskoja ja korvapuusteja.
”Pienet makupalat antavat samankaltaisen kivan tunteen kuin irtokarkkien valitseminen.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







