Lidl haluaa ravistella kasvisruuan erityisruokavalioleimaa – panostukset kasviproteiineihin alkaneet näkyä
Panostukset kasviproteiineihin ovat Lidlin mukaan alkaneet näkyä: Vemondo-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna noin 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Myös tuoreet kasvikset ovat vakiinnuttaneet paikkansa suomalaisten kesäruokailussa, kertoo Lidl. Arkistokuva on vuodelta 2024. Kuva: Jarkko SirkiäLidl Suomi haluaa hälventää kasvisruoan erityisruokavalioleimaa.
Vuoden toinen vegeviikko käynnistyi kaikissa Suomen Lidleissä maanantaina. Viikon valikoimassa näkyvät erityisesti asiakkaiden toivomat grillattavat kasvisvaihtoehdot, Lidlin tiedotteessa kerrotaan.
”Vegeviikko ei ole meille erityistapahtuma, vaan keino välittää viestiämme: kasvisruoka on tavallista ja maistuvaa kotiruokaa, joka kuuluu kaikille”, Lidlin kampanjapäällikkö Jaana Pylkkänen kertoo.
Alkuvuodesta Lidl poisti vegehyllyt, jotta kasvipohjaiset tuotteet löytyisivät helpommin muiden joukosta.
Lidl on myös mukana perustajajäsenenä Pro Vege -yhdistyksessä, joka edistää kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.
Vuosi sitten Lidl laski myös Vemondo-kasvistuotteiden hintoja: kasviproteiinit hinnoiteltiin eläinperäisten vaihtoehtojen tasolle tai jopa niiden alle.
Panostukset kasviproteiineihin ovat Lidlin tiedotteen mukaan alkaneet näkyä: Vemondo-tuotteiden myynti kasvoi viime vuonna noin 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Lidl tavoittelee kasviproteiinien myynnin tuplaamista 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Lidlin viime vuonna teettämän kyselyn mukaan 29 prosenttia suomalaisista aikoo lisätä kasvisproteiinien käyttöä. Kyselyyn vastasi noin tuhat kuluttajaa ja aineisto on aikuisväestöä edustava otos.
Eläinperäisiä tuotteita mahtuu mukaan maltillisesti.
Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Tavoitteena lisätä täysjyväviljaa ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita.
Valikoiman kehitystä ohjaa planetaarinen ruokavalio, joka koostuu pääosin kasvikunnan tuotteista. Eläinperäisiä tuotteita mahtuu mukaan maltillisesti.
Planetaarinen ruokavalio on Lidlin sivujen mukaan suunniteltu niin, että kymmenen miljardia ihmistä voisi elää maapallolla vuonna 2050 syöden terveellisesti ja kuormittamatta planeettaa liikaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







