Nämä neljä suuntaa korostuvat ensi vuoden ruoka-arjessa
K-ryhmän trendikatsaus nostaa niksikkyyden ja arjen fiksut valinnat johtavaksi ilmiöksi.
Lähes puolet suomalaisista aikoo tehdä ensi vuonna enemmän yksinkertaista perusruokaa. Lapsuuden klassikot, kuten uunimakkara ja kaalilaatikko kiinnostavat. Kuva: Jaana KankaanpääK-ryhmän seitsemättä kertaa julkaisema trendikatsaus ennustaa, että vuonna 2023 niksikkäät ratkaisut ohjaavat suomalaisten ruoka-arkea. Kotona valmistetaan budjettiin sopivia perusruokia, tehdään ruokaa moneksi päiväksi kerrallaan ja kypsennetään yhdellä uunin lämmityksellä useita ruokia. Jämäruuat hyödynnetään tarkasti.
Toinen nouseva suuntaus on kiinnostus kalaa ja kasviksia kohtaan. Erityisesti kotimaista kalaa ostettaisiin jopa enemmän kuin sitä on tarjolla.
”Kalatarjoukset toimivat hyvin. Kaikki kotimainen kala menee”, johtaja Harri Hovi toteaa ja veikkaa, että kotimaisten luonnonkalasäilykkeiden määrä lisääntyy vieläkin yli 30:sta nykyisestä.
Hovi muistuttaa, että silakka ja muikku ovat hyviä ja edullisia kotimaisia kalavaihtoehtoja.
”Kalatarjoukset toimivat hyvin. Kaikki kotimainen kala menee.”
Myös vegebuumi on tullut jäädäkseen. Lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti on vielä pientä, mutta esimerkiksi kaurajuomien osuus on jo noin kymmenen prosenttia myynnistä ja kasvaa koko ajan.
Kolmas suuntaus on herkutteluhetkien lisääntyminen levottomassa maailmantilanteessa. Esimerkiksi pienten herkkujäätelöpakkausten ja suklaalevyjen valikoima ja myynti on noussut kovasti, samoin konditoriatuotteiden ja leivonnaisten.
Neljänneksi kuluttajat haluavat yhä valmiimpaa ruokaa yhä nopeammin. Yli puolet on sitä mieltä, että arkena ruuan pitää olla pöydässä vartissa. Valmisruokahyllyjen valikoima kasvaa koko ajan, samoin ruuan tilaaminen esimerkiksi Woltilla.
Ruokakauppoihin on tullut pikakaistoja, joista saa valmiita annoksia kiertämättä koko kauppaa, ja ne haastavat perinteistä pikaruokamarkkinaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








