Ruokaostoksia tehdään yhä enemmän verkossa – yksi ikäryhmä erityisen aktiivinen
Viidesosa suomalaisista ostaa ruokaa verkon kautta kuukausittain.Ruoan verkko-ostosten suosio kasvaa jatkuvasti Suomessa. Klarnan tuoreen Shoppin Pulse -kuluttajatutkimuksen mukaan jopa 20 prosenttia suomalaisista kertoo tehneensä ruokaostoksia verkossa edeltävän kuukauden aikana.
”Ruoan verkkokaupan suosio on kasvanut etenkin millenniaalien keskuudessa. Osittain tämä varmasti johtuu kauppiaiden omasta sitoutumisesta kehittää ruoan verkkokauppaa ja sen kuljetusratkaisuja. Uskon, että tämä kehitys jatkuu myös tulevaisuudessa ja ruoan verkkokauppa jatkaa kasvuaan”, Klarnan Suomen maajohtaja Elisa Christersson kertoo tiedotteessa.
Eniten ruokaa verkosta ostavat nuoremmat sukupolvet. Z-sukupolvesta (18–26-vuotiaat) viidesosa (21 %) ja milleniaaleista (27–42-vuotiaat) jopa neljäsosa (27 %) kertoo tehneensä ruokaostoksia verkossa viimeisen kuukauden aikana.
Klarnan mukaan ruoan verkko-ostamisen voidaan olettaa kasvavan entuudestaan. Esille nostetaan Yhdysvallat, jossa lähes puolet vastaajista kertoi tehneensä ruokaostoksia verkossa viimeisen kuukauden aikana. Ruotsissakin ruokaa tilataan Suomea ahkerammin. Milleniaaleista reilusti yli kolmannes kertoi tehneensä ruokaostoksia verkossa viimeisen kuukauden aikana.
Klarnan Shopping Pulse -kyselyssä oli mukana 16 maata ja siihen vastasi yhteensä 16 370 kuluttajaa. Jokaisesta maassa vastaajia oli vähintään 1000 heinä-syyskuussa 2023.
Olen ostanut ruokaa verkosta viimeisen kuukauden aikana (Suomi) 2023, Q3
Kaikki vastaajat: 20%
Z-sukupolvi (18–26 v.): 21%
Millenniaalit (27–42v.): 27%
X-sukupolvi (43–58 v.): 19%
Suuret ikäluokat (59–77v.): 14%
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



