Lounasketjut suosivat kotimaista lihaa, kala pääosin ulkomailta
Suuret lounasketjut lupaavat suosia kotimaisia raaka-aineita aina kun se on mahdollista.
Asiakkaat eivät juuri kysele ruuan alkuperästä, kertoo Helsingissä työskentelevä vuoropäällikkö Maria Meilo Fazerilta. Kuva: Jaana KankaanpääSuuret lounasketjut kertovat suosivansa suomalaisia raaka-aineita aina kun mahdollista. Monilla liha on suurimmaksi osaksi Suomessa tuotettua. Myös maito on kotimaista. Sen sijaan kotimaisen kalan osuus jää monissa lounaspaikoissa alle puoleen, osoittaa MT:n kysely yhdeksälle lounasketjulle.
Ravintoloiden edustajien mukaan lounastajat eivät juuri kysele ruuan alkuperää. Moni voi luulla syövänsä suomalaista ruokaa, vaikka niin ei olisikaan.
Fazer Food Services Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola sanoo johtoryhmän päättäneen, että yrityksen henkilöstöravintoloissa lihasta vähintään 80 prosenttia pitää olla kotimaista. Sataan prosenttiin päästään tuoreessa naudassa, porsaassa ja broilerissa.
”Thaimaasta ei meille tule yhtä ainutta kanaa”, Korhola kertoo.
Henkilöstöravintolayritysten edustajat sanovat, että lähiruoka herättää intohimoja. ISS Palvelujen operatiivinen johtaja Laura Krusius kertoo, että esimerkiksi vanhemmat haluavat tietää, mitä jälkikasvu saa päiväkodissa syödäkseen.
Compass Groupin toimitusjohtaja Mikko Käkeläkin on sitä mieltä, että halu tietää alkuperästä on lisääntynyt, samoin toiveet ”lähellä tuotetusta” ruuasta.
”Valitettavasti siitä ei olla vielä valmiita maksamaan. Se näkyy erityisesti julkisissa hankinnoissa, joissa kotimaisuusvaatimukset lisääntyvät, mutta ainoa valintakriteeri on halvin hinta.”
Aiheesta myös:
Pikaruokaketjut eivät halua kertoa ruuan kotimaisuudesta
ABC on tehnyt kotimaisuuslupauksen
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
