Mistä tulevat uudet maut suklaalevyyn, kekseihin tai karkkipusseihin?
Fazer kuuntelee kuluttajien toiveita makeismaailmaa rikastaessaan, sillä sokerihiiret etsivät aina uusia kokemuksia ja elämyksiä karkkihyllystä.Fazer seuraa trendejä tarkasti ja tietää, että tässä epävarmassa maailmassa ihmiset haluavat vastapainoksi pitää hauskaa ja herkutella. Ne tuovat iloa elämään. Elämme kuitenkin kohtuullisuuden aikakautta, jossa niin kehollinen kuin henkinen hyvinvointi korostuu. Kun herkuttelu pysyy kohtuuden rajoissa, ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa. Tärkeintä on, että herkku on se oikea juuri minulle.
Karkkitehtaalta odotetaan entistä enemmän makuiloittelua. Peruskarkin sijaan patukassa pitää olla useita elementtejä. Kompaktissa kokonaisuudessa yhdistyy kaikki hyvä: tahmeaa toffeeta, suussa sulavaa suklaata, rouskahtavaa rapeutta ja vaikkapa lakritsiraita.
Fazer tekee tiivistä yhteistyötä kuluttajien kanssa. Karkkitehtaalla tiedetään, että kun kuluttajat otetaan mukaan tuotekehitysvaiheeseen, se kantaa hedelmää. MyFazer-yhteisöön haluaa liittyä moni karkinsyöjä, joka haluaa vaikuttaa siihen, mitä uutuuksia seuraavaksi saadaan.
Yhteistyöstä on seurannut toivottu win-win-tilanne. Fazerin tuotekehittelijät kuuntelevat tarkalla korvalla esimerkiksi nuorta kuluttajaryhmää, joka tuntee nuorten makumaailmat. Heidän ideansa ja makutoiveensa päätyvät hyvässä lykyssä tuotantoon.
Remix-karkkipussisarjaan saatiin tuoreena tulokkaana Hevix-sekoitus, kun selvisi, että Suomessa on naapurimaita huomattavasti enemmän metallimusiikin faneja. Niinpä pussiin valikoitu hevi-muotokieltä ja makuvaihtoehtoja, ja tuote ylitti heti myyntitavoitteet.
Samoin on toimittu karkkimakujen ja Sinisen suklaalevyn yhdistelmien kanssa. Yhteisön jäsenten ehdotuksesta näitä kausimakuja on syntynyt kuin sieniä sateella kuluttajien uutuudennälkää tyydyttämään. Tälläkin hetkellä makukomboja on peräti 18. Avec-suklaalevy on näistä hybridisuklaista osoittautunut erityisen suosituiksi ja kiilaa myyntitilastossa neljännelle sijalle heti maitosuklaan, hasselpähkinäsuklaan ja vaalean maitosuklaan perään.
Seuraavaksi yhteisön jäseniä saatetaan pyytää mukaan maistelemaan supertulisia turkinpippureita tai kysellään, minkä makuisia Domino-keksejä saisi olla – vaihtelua kaipaavia herkuttelijoita kun olemme.
Jutussa haastateltavana oli Fazerilta tuotekehitysjohtaja Niina Wredfors, jonka vastuualueena ovat sokerimakeiskarkki, pastillit sekä purukumit.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






