
Ruokatalot käyttävät brändeihinsä kotimaisia raaka-aineita, ammattikeittiöille tarjotaan tuontitavaraa
Isot suomalaiset ruokatalot valmistavat tunnetuimmat tuotemerkkinsä kotimaisista raaka-aineista. Ammattikeittiötuotteissa käytetään myös tuontiruokaa.
Arlan maitoja pakattiin tiistaina Sipoon meijerillä. Arlan Suomessa valmistettavat tuotteet tehdään kotimaisesta maidosta, joitakin rahkoja ja jugurtteja lukuun ottamatta.Atria vakuuttaa tekevänsä kaikki nimikkotuotteensa suomalaisesta lihasta.
Viestintäpäällikkö Hanne Kortesoja sanoo kotimaisten raaka-aineiden kuuluvan Atrian strategiaan.
”Atria-tuotemerkillä liha-raaka-aine on aina suomalaista, sataprosenttisesti.”
Kaupan omia tuotemerkkejä Atria valmistaa tilaajan resepteillä. Kauppa myy ja viestii Kortesojan mukaan itse omista private label -tuotteistaan.
Atrialla on tytäryhtiöt Ruotsissa, Tanskassa, Virossa ja Venäjällä, joissa tuotteet valmistetaan pääosin sikäläisestä lihasta. Atria Skandinavia käyttää osin myös suomalaista lihaa.
Valmisruokaa Atria tekee 90-prosenttisesti suomalaisista aineksista kuten perunasta, porkkanasta, punajuuresta ja jauhoista. Riisi ja osa mausteista tuodaan.
”Valmisruokien liha on aina kotimaista”, Kortesoja painottaa.
Markkinointijohtaja Mikko Järvinen kertoo HK Scanin valmistavan HK- ja Kariniemi-tuotteet aina suomalaisilta sopimustuottajilta ostetusta lihasta.
”Merkit muodostavat valtaosan myynnistämme vähittäiskaupassa.”
Kuivatusta lihasta valmistetut naposteltavat HK Scan tekee Virossa, ja myös niiden raaka-aine on virolaista. Tuotteet myydään Flodins-tuotemerkillä.
Hotelleille ja ravintoloille HK Scan myy valtaosin suomalaista raaka-ainetta. Karitsa tulee kuitenkin Uudesta-Seelannista. Yhtiö myy ravintoloihin myös konsernimaittensa valmisteita.
”Pyrimme saamaan mahdollisimman paljon tuotteitamme täyttämään Hyvää Suomesta -merkin kriteerit”, Järvinen sanoo.
HK Scanin makkaroissa kotimaisuuden aste vaihtelee 80–97 prosentin välillä. Valmisruuassa yhtiö käyttää ulkomaisia aineksia, pastassa etenkin. Myös mausteita tuodaan.
Järvinen sanoo tuotteiden kotimaisuutta tärkeäksi kuluttajille. Yhtiöllä on isona valmistajana halu ja vastuu turvata suomalaista ruoantuotantoa.
”Täkäläiset lihantuottajat ovat suurimpia omistajiamme.”
Snellman-konserni Pietarsaaresta ilmoittaa valmistavansa kaikki lihajalosteensa suomalaisesta lihasta. Valmisruoassa kotimaisuus jää 70 prosentin tasolle.
Kotikartano-tuotteiden valmistukseen käytetään Valion maitoa, voita, juustoa ja kermaa, oman jalostuksen lihaa sekä kotimaisia juureksia ja vihanneksia.
Pastaan ja vartaisiin Snellman käyttää ulkomaista broileria. Konserninjohtaja Leena Laitinen kuitenkin lupaa, että ne vaihdetaan kotimaiseen tänä syksynä.
”Vartaiden osalta kotimainen broileri on työn alla”, hän kertoo.
Ammattikeittiöille Snellman myy Pro-tuotesalkkua, joka sisältää 60 prosenttia suomalasta alkuperää olevia tuotteita. Loppu tulee ulkomailta.
Laitinen sanoo, että konsernissa seurataan suomalaista ruokakeskustelua, ja se myös vaikuttaa konsernin päätöksiin. Yhtiö siirtyi vuonna 2013 valtaosin kotimaiseen broileriin. Nauta ja sika ovat aina suomalaista.
”Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaidemme ja kuluttajiemme toivomuksia.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

